Personlig handläggare

Arbetsbeskrivning




Referens: 016236-2014

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Försäkringskassan ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen i Sverige som ger ekonomiskt skydd för familjer och barn, för personer med funktionsnedsättning samt vid sjukdom och arbetsskada. Vi är cirka 13 000 medarbetare på kontor i hela landet.

Vi behöver dig som vill arbeta utifrån vår vision och verksamhetsidé - alltid med engagemang för kundens situation och god kunskap om socialförsäkringen. Vi söker dig som har integritet, vill vara delaktig och alltid göra ditt bästa. Du är en god kollega som samarbetar med andra.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv.

Läs mer om vision och verksamhetsidé och om Försäkringskassan som arbetsgivare www.forsakringskassan.se/omfk och www.forsakringskassan.se/jobbahososs

Vi söker Personliga handläggare till Lokalt Försäkringscenter Täby

Placering på kontoret i Norrtälje och i Täby  

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukpenning/samordning. I rollen som personlig handläggare kan det även bli aktuellt för dig att arbeta med andra inriktningar.

När du arbetar med sjukpenning och samordning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. I dessa situationer kan kunden ha rätt till sjukpenning, rehabiliteringsersättning eller förebyggande sjukpenning. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. Under sjukskrivningen ger du information och vägledning. I arbetet stödjer du kunden i kontakter med andra aktörer som till exempel arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och hälso- och sjukvården. Du verkar för att aktörerna aktivt tar del i rehabiliteringsprocessen. Detta innebär att du ibland leder och samordnar möten.

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana

Det är meriterande om du:


• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
• har kunskaper om arbetsmarknaden
• har kunskaper i arbetsrätt och om arbetsmiljölagen 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

Flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska tester kommer att användas i denna rekrytering. Vi vill be dig att bevaka din e-post efter sista ansökningsdag.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Katarina Reinke, LFC Täby 101-116 12 75. HR-specialister (för frågor om rekryteringsprocessen): Sara Bergström tfn 010-116 45 09 eller Mia Andersson tfn 010-116 10 22. ST: Elisabeth Gundén tfn 010-116 41 79, SACO: Katarina Appelblom tfn 010-116 41 13, Seko: Ann-Charlotte Pagden tfn 010-113 70 65.

Ansökan

Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer 016236-2014 senast den 21 april 2014. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.


Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Dag , Heltid , Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 11 april 2014

Liknande jobb


Junior handläggare, Maskin och Process

Junior handläggare, Maskin och Process

13 augusti 2024

13 augusti 2024

23 januari 2023

23 januari 2023