OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Referens:
Vi söker ett flertal Personliga handläggare med placering
Lokalt försäkringscenter Söderort (Globen), City (Alvik), Sundbyberg, Täby, Nacka, Sollentuna och Södertälje
Det kan även bli aktuellt med placering på andra Lokala försäkringscenter i Stockholmsområdet.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.
Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukpenning/samordning och funktionsnedsättning. I rollen som personlig handläggare kan det även bli aktuellt för dig att arbeta med andra inriktningar.
När du arbetar med sjukpenning och samordning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. I dessa situationer kan kunden ha rätt till sjukpenning, rehabiliteringsersättning eller förebyggande sjukpenning. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. Under sjukskrivningen ger du information och vägledning. I arbetet stödjer du kunden i kontakter med andra aktörer som till exempel arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och hälso- och sjukvården. Du verkar för att aktörerna aktivt tar del i rehabiliteringsprocessen. Detta innebär att du ibland leder och samordnar möten.
Vi söker dig som
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
• har kunskaper om arbetsmarknaden
• har kunskaper i arbetsrätt och om arbetsmiljölagen
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Arbetspsykologiska tester kommer att användas i denna rekrytering. Vi vill be dig att bevaka din e-post efter sista ansökningsdag.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Birgitta Dalemo, LFC City (Alvik) 010-116 22 47 och Sevcan Karabekir, LFC Söderort (Globen) 010-119 12 67, Majvor Sandberg, LFC Sundbyberg 010-116 48 28, Camilla Wiig, LFC Södertälje, 010-114 28 14, Bettina Wiberg, LFC Sollentuna, 010-116 29 96.
HR-specialister (för frågor om rekryteringsprocessen): Sara Bergström tfn 010-116 45 09 eller Mia Andersson tfn 010-116 10 22.
ST: Elisabeth Gundén tfn 010-116 41 79, SACO: Fljorineta Shala tfn 010-116 10 76, SEKO: Ebrima Dibba tfn 010-116 91 01.
Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer 035212-2013 senast den 21 augusti 2013. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.