OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.
Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Placeringsort är i första hand Torsby eller Sunne, i andra hand Karlstad.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.
När du arbetar med aktivitetsersättning möter du kunder som är mellan 19 och 30 år som ansöker om aktivitetsersättning på grund av en funktionsnedsättning eller andra medicinska skäl. I dessa situationer kan kunden ha rätt till aktivitetsersättning. Aktivitetsersättning är ett ekonomiskt stöd som gör det möjligt för kunden att under pågående utredning påbörja rehabilitering som kan leda till arbete och egen försörjning. I arbetet informerar du och vägleder kunden rätt. Du möter kunderna i personliga möten, i telefon, hemma hos kunden eller på annan plats. Du samarbetar med och hämtar information från hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen och i förekommande fall skolan.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
• har kunskaper om arbetsmarknaden
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
1 tjänst, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Kontaktpersoner
Rekryterande chef: Anniqa Eriksson, tel 010-112 68 23 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Therése Källberg, tel 010-119 55 85 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Bengt Skogberg, tel 010-112 68 65, Saco-S: Mikael Ryberg, tel 010-119 77 69.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 27 november 2016 märkt med diarienummer 062627-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.