OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Personlig handläggare inom Funktionsnedsättning i Borlänge
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare är du statstjänsteman med uppdraget atthjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov
Just nu söker vi Personliga handläggare inom området funktionsnedsättning till vårt kontor i Borlänge. Inom uppdraget arbetar du med assistansersättning, handikappersättning och vårdbidrag. Du möterkunden i telefon, personliga möten hemma hos kunden eller på annan plats. Du samarbetar med andra som kunden kan behöva stöd av exempelvis personliga ombud, tolkar, hälso- och sjukvården och kommunen.
Assistansersättning När du arbetar med assistansersättning möter du kunder som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning behöver hjälp för att klara sina grundläggande behov och som kundens personliga handläggare utreder du om kunden har rätt till personlig assistans
Vårdbidrag Du möter kunder med barn som behöver särskild vård och tillsynsbehov på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. Du utreder de behov av särskild vård och tillsyn som barnet har på grund av sjukdomen eller funktionsnedsättningen.
Handikappersättning När du arbetar med handikappersättning möter du kunder som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som gör att de har ett hjälpbehov och har merkostnader på grund av sjukdomen/funktionsnedsättningen under minst ett år framåt.
För mer information besök gärna vår hemsida.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Två tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Om du har frågor, kontakta
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Christina Sturesson, 010-119 92 38. För frågor om rekryteringsprocessen går det bra att kontakta HR-specialist Karin Karlsson, 010-116 90 37. Fackliga kontaktpersoner är för Fackförbundet ST: Lena Olofsson 010-112 58 75, för SACO: Mikael Ryberg 010-1197769, Seko: e-postadress: f.seko@forsakringskassan.se.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 1 mars 2017.