Personlig handläggare Borlänge/Mora

Arbetsbeskrivning

Vi söker Personlig handläggare

med placering Lokalt försäkringscenter i Borlänge eller Mora

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukpenning/samordning. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar inom sjukförsäkringen och/eller funktionsnedsättning.

När du arbetar med sjukpenning och samordning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. I dessa situationer kan kunden ha rätt till sjukpenning, rehabiliteringsersättning eller förebyggande sjukpenning. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. Under sjukskrivningen ger du information och vägledning. I arbetet stödjer du kunden i kontakter med andra aktörer som till exempel arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och hälso- och sjukvården. Du verkar för att aktörerna aktivt tar del i rehabiliteringsprocessen. Detta innebär att du ibland leder och samordnar möten.

Vi söker dig som

har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
kan förstå och analysera komplexa frågor
har god kommunikativ förmåga
har datorvana
har körkort för personbil
Det är meriterande om du:

har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
har kunskaper om arbetsmarknaden
har kunskaper i arbetsrätt och om arbetsmiljölagen
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.


Övrigt

5 tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Mora, Lena Olsson 010- 119 94 00. Borlänge, Anna Hallberg 010-112 58 28 och Tomas Åkesson 010-112 59 17 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Rasmus Lundin, tel 010-119 51 25 (för frågor om rekryteringsprocessen).

Mora: Saco Helena Balksäter 010-112 58 39 och ST Marit Klahr 010-112 5620.

Borlänge: Saco Anne Holten 010-112 58 68 och ST Peter Karlsson 010-112 58 45.

SEKO: Camilla Ersson 010-113 91 99.

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast den 19/1 2014 märkt med diarienummer 060678-2013. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet

Sammanfattning

Liknande jobb


20 november 2024

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

28 november 2024

Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024