OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss
Inom avdelningen för funktionsnedsättning och varaktigt nedsatt arbetsförmåga arbetar cirka 2 000 personer på 57 platser i landet. Vi möter kunder som lever med en funktionsnedsättning eller är förälder till ett barn med funktionsnedsättning, men även personer som på grund av sjukdom inte kan utföra arbete. Våra kunder är i olika situationer i livet och har olika behov av stöd. Vi vill bidra till att göra deras vardag enklare och tryggare.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare är du statstjänsteman med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du möter kunder som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning kan behöva hjälp att klara sina grundläggande behov. I ditt arbete bedömer du om kunden har rätt till ersättning för personlig assistans genom att göra kvalificerade utredningar. I dessa ingår även uträkningar av antalet assistanstimmar. Du träffar kunden i personliga möten, oftast via hembesök. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra som kunden kan behöva stöd av till exempel kommunen, personliga ombud samt hälso- och sjukvården.
Som personlig handläggare kommer du att ingå i ett team som ansvarar för planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter.
För mer information om assistansersättning besök gärna vår hemsida.
Vi söker dig som
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan bedömas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kund och samverkanspartners
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil
Det är meriterande om du
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
2 tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Kontaktpersoner
Chef: Rickard Staf, tel 010-119 7431 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Joakim Lindström, tel 010-118 6804 (för frågor om rekryteringsprocessen) Fackförbundet ST: Tommy Hedlund, tel 010-118 0845 Saco-S: Veronica Johansson, tel 010-119 2099
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 27 februari 2017. Bifoga ditt cv där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.