OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Avdelningen för sjukförsäkring
Inom avdelningen för sjukförsäkring möter vikunder som på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Syftet med arbetet är att bidra till att betydligt fler återgår till arbetslivet snabbare, att ge trygghet och ekonomiskt stöd samt att arbeta för att förebygga sjukskrivning. Vi lägger stort fokus vid att göra rättssäkra bedömningar så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Våra kunder har olika behov av stöd från Försäkringskassan, och arbetet kräver därför skiftande kompetens och arbetssätt.
Ansvar och arbetsuppgifter
Just nu söker vi Personliga handläggare med inriktning sjukpenning och sjukpenning/samordning. Som Personlig handläggare ger du kunderna förutsättning för överblick och trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Du stödjer och skapar delaktighet för kund och samarbetspartners i syfte att gemensamt nå målet om återgång i arbete. Arbetet innebär att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag i ärendet som leder till rättssäkra beslut avseende sjukpenning. Du som arbetar som Personlig handläggare med inriktning sjukpenning ansvarar för kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, och ansöker om sjukpenning. Dina kunder har inledningsvis bedömts kunna återgå i arbete efter vissa begränsade insatser från Försäkringskassan, men arbetet innebär även att se om behoven ändras och agera efter det. För din utredning tar du kontakt med kunder, arbetsgivare samt hälso- och sjukvården, skriftligen och via telefon. Du som arbetar som Personlig handläggare med inriktning sjukpenning/samordningansvarar för kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, och ansöker om sjukpenning. Dina kunder befinner sig ofta i en komplex livssituation och har bedömts ha ett behov av personlig kontakt och samordning av rehabiliteringsinsatser, för att kunna återgå i arbete. I ditt arbete ger du förutsättningar för kund och samarbetspartners att medverka aktivt i processen. Arbetet präglas av tidiga och aktiva insatser utifrån varje kunds unika situation och behov. Du utreder behovet av rehabiliterande åtgärder och ansvarar för samordningen av dessa. Detta innebär bland annat att du samordnar och leder möten med kund och externa samarbetspartners; oftast arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt sjukvåren. Eftersom dessa möten vanligtvis sker på de olika parternas arenor ingår resor i tjänsten. Som nyanställd erbjuds du introduktionsutbildning för ditt nya uppdrag och stöd av handledare under den första tiden.
Vi söker dig som
- har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdig
- är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
- samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
- agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
- har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån kundens behov
- kan förstå och analysera komplexa frågor
- har god kommunikativ förmåga
- är handlingskraftig
- har god förmåga att arbeta i olika datasystem
Det är meriterande om du:
- har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
- har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer
- har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt Ett antal tjänster som Personlig handläggare med inriktning sjukpenning och sjukpenning/samordning. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt.Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Annika Johansson, 010-119 77 41, Caroline Ask, 010-119 50 49 och Natalia Djuric, 010-119 54 00. HR-specialist Klara Skoog (för frågor om rekryteringsprocessen), 010-119 57 41. Fackförbundet ST: Ida Dalberg, 010-119 55 97, Daniel Källström, 010-119 61 29. Saco-s: Annika Ekholm, 010-119 56 14, Samra Vehabovic, 010-119 52 78. Seko: Ann-Charlotte Pagden, 010-117 72 53.
Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 5 oktober 2016 märkt med diarienummer 054085-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.