Personlig handläggare inom avdelningen för sjukförsäkring, Växjö

Arbetsbeskrivning

Ansvar och arbetsuppgifter
Just nu söker vi Personliga handläggare med inriktning sjukpenning samt sjukpenning/samordning. Som Personlig handläggare ger du kunderna förutsättning för överblick och trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Du skapar delaktighet för kund och samarbetspartners i syfte att gemensamt nå målet om återgång i arbete. Det är avgörande att du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten om sjukpenning blir rättssäkra. Som Personlig handläggare kommer du att ingå i ett team. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Utöver detta ansvarar teamet för planering och fördelning av arbetet.

När du jobbar med inriktning sjukpenning: I ditt arbete ansvarar du för att handlägga ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Dina kunder har bedömts kunna återgå i arbete utan, eller med små, insatser från Försäkringskassan. Ditt arbete innebär att göra utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. Arbetsuppgifterna är i huvudsak administrativa och innehåller uträkningar av inkomster samt utbetalningar. Du har ofta kontakt med kunder, arbetsgivare och sjukvården, via telefon, brev eller e-post. I arbetet ingår även att förklara beslut för kunder som inte får den ersättning som de ansökt om. Att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden är en viktig del i arbetet

När du jobbar med inriktning sjukpenning/samordning: I ditt arbete ansvarar du för att handlägga ansökningar om sjukpenning på grund av nedsatt arbetsförmåga. Ditt arbete innebär att göra utredningar och analyser av underlag, framför allt läkarintyg. Dina kunder har bedömts ha ett behov av personlig kontakt och samordning av rehabiliteringsinsatser, för att kunna återgå i arbete. Du samordnar och leder möten där du och kunden, tillsammans med framför allt arbetsgivaren och behandlande läkare, planerar för återgången i arbete. Insatserna anpassas utifrån varje kunds unika behov. Arbetsuppgifterna är till stor del administrativa och innehåller uträkningar av inkomster samt utbetalningar. I arbetet ingår även att förklara beslut för kunder som inte får den ersättning som de ansökt om. Att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden är en viktig del i arbetet.

Som nyanställd erbjuds du introduktionsutbildning för ditt nya uppdrag och stöd av handledare under den första tiden. 

Vi söker dig som
har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartners
samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt utifrån kundens behov
kan förstå och analysera komplexa frågor
har god kommunikativ förmåga
är handlingskraftig
har god förmåga att arbeta i olika datasystem
har körkort för personbil

Det är meriterande om du:
har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
har god förmåga att professionellt möta människor i svåra livssituationer
har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt Ett antal tjänster som Personlig handläggare med inriktning sjukpenning samt sjukpenning/samordning. Tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten. Provanställning kan bli aktuellt.Arbetspsykologiska tester kan komma att användas som en del av urvalsprocessen i den här rekryteringen. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Frida Holm Johansson, tel 010-118 39 01, HR-specialist (för frågor om rekryteringsprocessen) Joakim Lindström, tel 010-118 68 04. Fackförbundet ST: Bahhar Mohammadi tel 010-118 38 87 Saco-S: Elizabeth Lopez, tel 010-118 55 29

Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 10 november 2016 märkt med diarienummer 059886-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 2 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 20 oktober 2016

Liknande jobb


Junior handläggare, Maskin och Process

Junior handläggare, Maskin och Process

13 augusti 2024

13 augusti 2024

23 januari 2023

23 januari 2023