OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Sjöfartskontoret handlägger de flesta socialförsäkringsförmåner för sjömän som arbetar ombord på svenskflaggade fartyg, oavsett var i världen de bor. På Sjöfartskontoret handlägger du både inriktning sjukpenning och sjukpenning samordning. Du handlägger även vissa andra förmåner, såsom graviditetspenning och smittbärarersättning.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare ansvarar du för att handlägga ansökningar om ersättningar och samordna förmåner med andra länder. Du tillämpar lagstiftningen på ett korrekt sätt, så att besluten blir rättssäkra.
De vanligast förekommande förmånerna är sjukpenning och denna tjänst innebär handläggning av samtliga tre kundflöden. Utöver sjukpenning kan även handläggning av övriga förmåner gällande tillfälligt nedsatt arbetsförmåga förekomma. Arbetsuppgifterna innebär förutom att utreda rätten till förmån även att göra uträkningar av inkomster och utifrån detta verkställa utbetalningar. I arbetet ingår även att förklara beslut för kunder som inte får den ersättning som de ansökt om. Att löpande dokumentera vad som händer i alla ärenden är en viktig del i arbetet. Du kommer att ha kontakter med försäkrade och myndigheter i andra länder. Du kommer i stor utsträckning behöva komplettera underlag från utländska läkare eller myndigheter då kraven på utländska läkarintyg ofta inte överensstämmer med kraven som finns i svensk socialförsäkring. Utveckling av arbetssättet är en viktig del av arbetet.
Som personlig handläggare kommer du att ingå i ett team med gemensamt ansvara för resultat, planering och fördelning av arbetet. Ni arbetar aktivt med att utveckla era kunskaper och dela med er av era erfarenheter. Då teamen på sjöfartskontoret samarbetar och hjälps åt kan ditt arbete även innebära handläggning av socialförsäkringsärenden som inte är sjöfartsspecifika men har koppling till annat EU/EES-land.
Vi söker dig som:
• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos enskilda och samverkanspartners
• samarbetar effektivt för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt arbetssätt med en god förmåga att prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• är handlingskraftig
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem
Det är meriterande om du:
• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna inom sjukförsäkringen
• har god förmåga att professionellt bemöta människor i svåra livssituationer
• har erfarenhet av arbete i en samordnande funktion med externa samarbetspartners
• har goda kunskaper om socialförsäkringssystemen och dess lagstiftning inom EU/EES.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
En tjänst som personlig handläggare inom sjöfart. Tillsvidare, heltid med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. En del resor förekommer i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Kontaktpersoner
Chef Ilein Hillman, 010-119 62 16 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Kajsa Söderlund, 010-111 65 99 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Joel Jobring, 010-112 51 71, Saco-S: Johanna Älander, 010-119 62 40, Seko: fseko@forsakringskassan.se
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 28 oktober 2018. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.