Personlig handläggare, Piteå/Skellefteå

Arbetsbeskrivning

Vi söker Personlig handläggare med placering

Lokalt försäkringscenter i Piteå eller Skellefteå

LFC Piteå-Skellefteå har kontor på båda orterna och behöver anställa personliga handläggare till båda orterna.

Ansvar och arbetsuppgifter

Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukpenning/samordning. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar inom sjukförsäkringen och/eller funktionsnedsättning.

När du arbetar med sjukpenning och samordning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. I dessa situationer kan kunden ha rätt till sjukpenning, rehabiliteringsersättning eller förebyggande sjukpenning. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. Under sjukskrivningen ger du information och vägledning. I arbetet stödjer du kunden i kontakter med andra aktörer som till exempel arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och hälso- och sjukvården. Du verkar för att aktörerna aktivt tar del i rehabiliteringsprocessen. Detta innebär att du ibland leder och samordnar möten.

Vi söker dig som

har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
kan förstå och analysera komplexa frågor
har god kommunikativ förmåga
har datorvana
har körkort för personbil

Det är meriterande om du:

har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
har kunskaper om arbetsmarknaden
har kunskaper i arbetsrätt och om arbetsmiljölagen

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt

1-2 tidsbegränsade anställningar samt 1 - 2 tillsvidareanställningar, tillträde enligt överenskommelse. Försäkringskassan tillämpar i vissa fall provanställning. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta

Rekryterande chef: Ingrid Grahn, 010-111 65 08 eller Astrid Karlsson, 010-111 67 15 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Catrin Rosenholm, 010-116 90 70 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST Katrin Lidström, 010-111 65 18, för Saco-S Carina Nordberg, 010-111 65 10 och för Seko Camilla Ersson, 010-113 91 15.

Ansök senast 9 februari. Märk ansökan med dnr 003206-2014

Sammanfattning

Liknande jobb


Junior handläggare, Maskin och Process

Junior handläggare, Maskin och Process

13 augusti 2024

13 augusti 2024

23 januari 2023

23 januari 2023