Personlig handläggare sjukförsäkring

Arbetsbeskrivning

Vi söker Personlig handläggare till Avdelningen för sjukförsäkring med placering i Eskilstuna

Avdelningen för Sjukförsäkring genomgår en förändring som kommer att resultera i att vi kommer att arbeta i tre kundflöden utifrån våra kunders olika behov. I våra kundflöden arbetar Försäkringsutredare och Personliga handläggare. Kontakten med våra kunder kan ske via personliga möten, telefon och skriftligen. Det finns olika kundbehov i kundflödena, som kräver skiftande arbetssätt och kompetens. Läs gärna mer på vår hemsida: http://www.forsakringskassan.se/omfk/samverkan_och_projekt/en_enklare_sjukforsakringsprocess

Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Inom området sjukförsäkring möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada har nedsatt arbetsförmåga. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. Du arbetar i team med kolleger. Du har det övergripande ansvaret för kontakter med arbetsgivare, läkare och handläggare på andra myndigheter.

Just nu söker vi personliga handläggare inom inriktningarna sjukpenning och sjukpenning/samordning.

Sjukpenning
Som personlig handläggare med inriktning sjukpenning möter du kunder som bedömts kunna återgå i arbete/sysselsättning utan eller med ringa insatser från Försäkringskassan. Du möter kunderna i telefon och/eller skriftligen.

Sjukpenning/samordning
Som personlig handläggare med inriktning sjukpenning/samordning möter du kunder med en komplex livsituation och som står relativt långt från återgång i arbete/sysselsättning. De har därför behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Du möter oftast kunden i fysiska personliga möten på bl.a. Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, inom Hälso-och sjukvården och hos arbetsgivare. Möten sker också i telefon och/eller skriftligen.

Försäkringskassan vill så långt möjligt erbjuda medarbetarna flexibla arbetsformer. Distansarbete och arbete som sker utanför Försäkringskassans lokaler är exempel på arbetsformer som kan underlätta för arbetsgivaren att ta tillvara en medarbetares kompetens, underlätta en medarbetares arbetssituation eller möta en medarbetares särskilda behov .  

För våra medarbetare i Eskilstuna finns t ex möjlighet att någon eller några dagar i veckan arbeta på våra distansarbetsplatser i Katrineholm och Strängnäs.

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt i team och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål som skapar goda kundvärden
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett systematiskt tillvägagångssätt med en mycket god prioriterings- och planeringsförmåga
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har god förmåga att arbeta i olika datasystem

Det är meriterande om du:


• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor
• har goda kunskaper i den arbetsrättsliga lagstiftningen samt arbetsmiljölagen
• har körkort för personbil

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef (för frågor om tjänsten): Enhetschef Elinor Wigander, tfn 010-114 19 82. HR-specialister (för frågor om rekryteringsprocessen): Angelina Heineman tfn 010-116 79 57. ST: Marie Åkerlind tfn 010-114 20 34, SACO: Sandra Odh tfn 010-113 41 71.

Ansökan
Välkommen med din ansökan märkt med diarienummer 021273-2015 senast den 10 maj 2015.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 9 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 24 april 2015

Liknande jobb


Junior handläggare, Maskin och Process

Junior handläggare, Maskin och Process

13 augusti 2024

13 augusti 2024

23 januari 2023

23 januari 2023