OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker Personlig handläggare-Sjukpenning med placering
Lokalt försäkringscenter i Jönköping- Värnamo
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.
Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning sjukpenning/samordning. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar inom sjukförsäkringen och/eller funktionsnedsättning.
När du arbetar med sjukpenning och samordning möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada helt eller delvis saknar arbetsförmåga. I dessa situationer kan kunden ha rätt till sjukpenning, rehabiliteringsersättning eller förebyggande sjukpenning. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. Under sjukskrivningen ger du information och vägledning. I arbetet stödjer du kunden i kontakter med andra aktörer som till exempel arbetsgivare, Arbetsförmedlingen och hälso- och sjukvården. Du verkar för att aktörerna aktivt tar del i rehabiliteringsprocessen. Detta innebär att du ibland leder och samordnar möten.
Vi söker dig som
-har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
-är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
-samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
-agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
-har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
-kan förstå och analysera komplexa frågor
-har god kommunikativ förmåga
-har datorvana
-har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
-har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
-har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
-har kunskaper om arbetsmarknaden
-har kunskaper i arbetsrätt och om arbetsmiljölagen
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Placering Jönköping eller Värnamo. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Daniel Håkansson 010-118 26 01. HR-specialist Joakim Lindström, tel 010-118 68 04 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga kontaktpersoner är ST Maria Sjöstrand 010-1182649 SACO: Susanne Ottosson 010-1184503. SEKO: Ebrima Dibba, tel 010-116 91 01.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 18 september märkt med diarienummer 040932-2013. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.