OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Skurups kommun, endast 25 minuter från centrala Malmö, ligger naturskönt på den skånska sydkusten mellan hav och ås och utgör en central plats i Öresundsregionen. Med ca 15 000 invånare har Skurup en mångfald av natur, kultur och näringsliv att erbjuda. I södra delen finns två av sydkustens bästa havsbad, småbåtshamnar, fiske, golfbana och ett äkta skånskt odlingslandskap. I den norra delen breder ett böljande kulturlandskap ut sig med inslag av bokskogar samt intressanta sevärdheter och fornminnen. Kombinera arbetsliv, familj och fritid i Skurup i Nils Holgerssons hembygd.
Vår organisation växer och vi behöver nya medarbetare.
Individ- och familjeomsorgen i kommunen består av all myndighetsutövning (SOL, LVU, LVM, LSS) gällande barn, ungdomar vuxna och äldre inklusive försörjningsstöd, stöd för vuxna med psykiska funktionshinder samt öppenvård för barn, unga och vuxna i olika former.
ARBETSUPPGIFTER
Verksamheten för Personligt ombud riktar sig till personer som är 18 år eller äldre, som har psykiska funktionsnedsättningar samt betydande och väsentliga svårigheter att utföra aktiviteter på olika livsområden.
Verksamheten syftar till att den enskilde ska ha bättre möjligheter att påverka sin livssituation och vara delaktig i samhället, leva ett mer självständigt liv och få en förbättrad livssituation. Verksamheten syftar även till att få myndigheter, kommuner och landsting att samverka utifrån den enskildes önskemål och behov.
Personligt Ombud i Skurup:
Uppdraget innefattar att stödja personer med psykisk funktionsnedsättning att tillvarata sina rättigheter i samhället. Ombudet stödjer den enskilde och företräder denne då det behövs i kontakt med myndigheter, samt andra viktiga kontakter. Ombudet ska även företräda kollektivet av klienten på ett strukturellt plan, detta görs genom att synliggöra och påtala brister och systemfel i välfärdssystemet som kan leda till brister i tillgänglighet, utanförskap och diskriminering. Som personligt ombud hanterar du även Råd & Stödfunktion, där stöd och vägledning kan ges via telefon eller vid enstaka möten.
Skurups kommun ingår i en ledningsgrupp och en styrgrupp tillsammans med andra kommuner, där arbetet för målgruppen bevakas.
Du som medarbetare får en bra introduktion samt en nära arbetsledning. Vi eftersträvar god kvalité i vårt arbete och trivsel på arbetsplatsen.
För utveckling och kvalitetssäkring ingår extern handledning.
Rökfri arbetsplats
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en professionell hållning och positiv inställning.
Du har en högskoleutbildning som socionom eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig för arbetets krav.
Du har kunskaper om samhällets utbud av vård/stöd/service förmålgruppen och god kännedom om relevant lagstiftning ex SoL, LSS, HSL och lagen om allmän försäkring. Juridiska kunskaper är meriterande.
Vana vid myndighetskontakter och kunskap om var du kan hitta aktuella lagar och regelsystem är starkt meriterande.
Eftersom du kommer att ha mycket kontakt med den enskilde och dennes professionella nätverk är det viktigt med god kunskap inom dessa samt en god samarbetsförmåga. Du ska ha en god förmåga att uttrycka dig väl och lättförståeligt i både tal och skrift på svenska.
Du måste ha b körkort.
Stor vikt läggs vid mångfald på arbetsplatsen och personlig lämplighet
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Skurups kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Skurups kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.