Personliga assistenter

Personliga assistenter

Arbetsbeskrivning

Avdelningen Stöd till funktionsnedsatta inom socialtjänsten har ett samlat uppdrag från socialnämnden att ansvara för medborgare under 65 år som är i behov av stöd på grund av intellektuell funktionsnedsättning och/eller fysisk funktionsnedsättning. Hos oss finner du personlig assistans och korttids för barn och ungdomar. Inom assistansen har vi i dagsläget ett 30-tal ärenden med varierande storlek på arbetsgrupperna. 

Vi söker nu medarbetare till två olika brukare.

Arbetsuppgifter
Som personlig assistent stödjer du personen i hemmet och utgår från brukarens behov och önskemål. Arbetsuppgifterna innebär bl.a praktiska sysslor, personlig omvårdnad, medicinska insatser, fritidsaktiviteter och sociala kontakter. Du ska vara det stöd och ge den handledning som brukaren behöver för att så långt som möjligt vara delaktig i alla aktiviteter.

Brukare 1:
Vi rekryterar till en glad och humoristisk man som bor i Jävre med intressen som bland annat bilåkning och sällskapsspel. Han har egen bil som assistenterna brukar köra.
Vi söker någon som är positiv, som ser möjligheter och som är lugn och trygg i sig själv och sin roll som personlig assistent.Det är meriterande med erfarenhet av förvärvad hjärnskada, men det viktigaste är dina personliga egenskaper. 
Katt finns i hushållet och det är således viktigt att det inte finns någon pälsdjursallergi hos dig som söker.

Tjänsten är förlagd dag-, kväll- och helgtid, på 94,3 procent. Majoriteten av arbetstiden är dubbelbemannad, men det förekommer även viss enkelbemanning.

Brukare 2:
Vi rekryterar personal till en man med medfödd funktionsnedsättning. Mannen bor i Öjebyn tillsammans med två andra brukare. De har egen handikappanpassad bil som personalen kör till olika utflykter och ärenden. Vi söker dig som har erfarenhet av vård och omsorgsarbete samt epilepsi. Du är en positiv person som ser möjligheter och är trygg i din roll som personlig assistent.

Tjänsten är 100% och förlagt på dag-, kväll- och helgpass. Viss dubbelbemanning förkommer under veckan.

Kvalifikationer
Du har gymnasieexamen från Vård och omsorgsprogrammet, Barn och fritidsprogrammet eller annan lämplig utbildning. Tidigare arbete inom vård och arbete med funktionsnedsatta är meriterande. Det är viktigt att du är trygg i din roll, empatisk och serviceinriktad. Eftersom arbetet och förutsättningarna snabbt förändras är det också viktigt att du är flexibel och att du har en god samarbetsförmåga.
B-körkort och tillgång till egen bil är ett krav för bägge uppdragen. 

Övrigt
Schemalagd arbetstid (dagar/kvällar samt helger). 
Tillträde enligt överenskommelse.

Läs mer om Piteå kommuns verksamheter här, Våra verksamheter - Jobba hos oss (pitea.se och om att arbeta inom Piteå kommun här, Jobba hos oss - Arbete (pitea.se) 

Upplysningar
Anna Wikström, enhetschef, 0911-69 65 50
Josefin Johansson, enhetschef, 0911-69 69 51

Facklig representant
Carola Berggren, Kommunal, 010-442 99 04

Välkommen med din ansökan senast 2023-01-08

Inflyttarservice – för dig som vill flytta till Piteå
Letar du bostad, behöver veta mer om utbildning/skola eller hur kultur- och fritidsutbudet ser ut? Inflyttarservice erbjuder dig stöd från start till mål, läs mer här (https://www.pitea.se/inflyttare/kontakta-inflyttarservice)

Artiklar i detta ämnet

  1. Sjukfrånvaror hos invandrade kvinnor

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Piteå Kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 16 december 2022
  • Ansök senast: 8 januari 2023

Liknande jobb


14 oktober 2024

25 november 2024

25 november 2024