OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
?Vi söker Personliga handläggare
till Lokalt försäkringscenter i Borlänge
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning. Just nu söker vi personliga handläggare inom områdena funktionsnedsättning i Borlänge. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar inom sjukförsäkringen och/eller funktionsnedsättning.
Funktionsnedsättning
Inom området funktionsnedsättning möter du kunder som kan vara i behov av förmånerna vårdbidrag, assistansersättning eller handikappersättning. Det innebär nära kontakt med bl.a. funktionsnedsatta och deras anhöriga för att utreda kundens behov och med kund menas här både barn och vuxna. Du gör detta genom ett utredningssamtal som sker i personlig kontakt med kund och kan ske vid hembesök, telefonutredning eller på försäkringskassan. Utredningsarbetet innebär också att du behöver inhämta uppgifter hos olika myndigheter utanför Försäkringskassan som förskola, skola, hälso- och sjukvård, daglig verksamhet med flera. Utredningarna är kvalificerade och kräver att du inhämtar nödvändig information för att få fram rätt beslut. Detta innebär att fånga upp kundens behov relaterad till lagtext och tidigare domar som finns att tillgå som stöd.
Vi söker dig som
· har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
· är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
· samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
· agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
· har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
· kan förstå och analysera komplexa frågor
· har god kommunikativ förmåga i tal och skrift
· har datorvana
· har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
· har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
· har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
· har kunskaper om arbetsmarknaden
· har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare/tidsbegränsade, heltid, med tillträde snarast efter överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test att användas som en del i urvalsarbetet. Kallelse och intervjuer beräknas ske under vecka 33 och vecka 34.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef Jörgen Ekdahl, tel 010-112 58 47(för frågor om tjänsten). HR-specialist Agneta Olofsson, tel 010-119 67 50(för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Peter Karlsson, tel 0706 61 81 92. Saco-s: Mikael Ryberg, tel, 010- 116 34 39. Seko: Camilla Ersson, tel 010-113 91 99
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 1 augusti 2014 märkt med diarienummer 032780-2014. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.
Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.