Personliga handläggare

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker Personlig handläggare till Kalmar

Ansvar och arbetsuppgifter
Som Personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: Du ger kunderna överblick och trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Du ser till att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du gör kvalificerade utredningar och beslutar om rätten till ersättning. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kund och samarbetspartners att medverka aktivt i processen. Du medverkar till att kunden återgår i sysselsättning och egen försörjning.

Nu söker vi Personliga handläggare inom sjukförsäkring. Inom sjukförsäkring finns två inriktningar: sjukpenning och sjukpenning/samordning.

Du som arbetar med sjukpenning handlägger ärenden för kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga, men har bedömts kunna återgå i sysselsättning på egen hand eller med mindre insatser från Försäkringskassan. Du arbetar rättssäkert och gör effektiva bedömningar som leder till rätt beslut i rätt tid. I arbetet är det viktigt att skapa trygghet och delaktighet för kunderna så att de på egen hand kan återgå i sysselsättning. Du möter dina kunder via dator eller telefon.

Du som arbetar med sjukpenning/samordning möter kunder som på grund av sjukdom saknar arbetsförmåga. Kunderna har ofta en komplex livssituation och behov av samordnade rehabiliteringsinsatser. Du arbetar rättssäkert och gör bedömningar som leder till rätt beslut. Ditt arbete präglas av tidiga och aktiva insatser utifrån varje kunds unika situation. I arbetet utreder du behovet av rehabiliterande åtgärder, stödjer kunden i kontakten med andra aktörer och skapar förutsättningar för effektiv samverkan. Detta innebär att du leder och samordnar möten med bland annat arbetsgivare, Arbetsförmedlingen samt hälso- och sjukvården.

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga och ett coachande förhållningssätt
• är handlingskraftig
• har datorvana
• har körkort för personbil 

Det är meriterande om du:


• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kan arbetspsykologiska test komma att användas som en del i urvalsarbetet.

Om du har frågor
Rekryterande chef: Peter Nilsson tel. 010-115 81 40 (sjukförsäkring). HR-specialist Klara Skoog, tel. 010-119 57 41. Fackförbundet ST: Ann-Helen Engström, tel. 010-118 45 71 eller Per-Olof Ståhl, tel. 010-118 38 52 Saco-s Ingmarie Johansson, tel. 010-119 26 37.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 15 maj märkt med diarienummer 025029-2016.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 4 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 25 april 2016

Liknande jobb


Junior handläggare, Maskin och Process

Junior handläggare, Maskin och Process

13 augusti 2024

13 augusti 2024

23 januari 2023

23 januari 2023