Personliga handläggare

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning.

Vi erbjuder dig ett intressant och utvecklande arbete som spelar en viktig roll i människors liv. Vi är en av Sveriges största myndigheter och finns över hela landet vilket innebär att det finns goda möjligheter till utveckling och rörlighet. Att arbeta med ständiga förbättringar är en viktig del för att nå vårt mål att öka allmänhetens förtroende. De flesta av våra medarbetare arbetar i team där alla får ta ett stort ansvar för det gemensamma arbetet. Vi tycker att det är viktigt med en hälsosam livsstil och en bra balans mellan arbete och privatliv. Vi arbetar också aktivt för att vara en inkluderande arbetsplats där alla får lika möjligheter.

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Personlig handläggare

Vi söker Personliga handläggare till Avdelningen för Funktionsnedsättning i Uddevalla/Trollhättan

Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Just nu söker vi personliga handläggare inom området funktionsnedsättning, med inriktningarna assistansersättning, handikappersättning och vårdbidrag.

Arbetet innebär nära kontakt med bl.a. funktionsnedsatta och anhöriga för att utreda kundens behov. I många fall sker kontakt och utredning via telefon, men även personliga möten kan vara aktuellt. Vidare ingår det att samordna insatser i samverkan med vårdgivare och andra aktörer. När du arbetar med assistansersättning möter du kunder som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning behöver hjälp för att klara sina grundläggande behov och som kundens personliga handläggare utreder du om kunden har rätt till personlig assistans.

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil

Det är meriterande om du


• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Vikariat/tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Anna Börjesson, 010-118 51 15 (för frågor om tjänsten), HR-specialist Klara Skoog, 010-119 57 41 (för frågor om rekryteringsprocessen), Fackförbundet ST: Erika Börgel 010-112 58 55 Saco-S: Mikael Ryberg 010-119 77 69.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 25 juni 2016, märkt med diarienummer 035205-2016. Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 13 juni 2016

Liknande jobb


Junior handläggare, Maskin och Process

Junior handläggare, Maskin och Process

13 augusti 2024

13 augusti 2024

23 januari 2023

23 januari 2023