Personliga handläggare

Arbetsbeskrivning

Vi söker Personliga handläggare med placering

Lokalt försäkringscenter i Kristianstad eller Ystad

Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.

Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning funktionshinder, assistansersättning och vårdbidrag.

Assistansersättning - Du möter kunder som på grund av sjukdom eller funktionshinder behöver hjälp för att klara sina grundläggande behov. Du möter kunden i personliga möten, hemma hos kunden eller på annan plats. Du samarbetar med andra som kunden kan behöva stöd av exempelvis personliga ombud, tolkar, hälso- och sjukvården och kommunen.

Funktionshinder - Du möter kunder som har en sjukdom eller funktionsnedsättning och utreder de behov av hjälp och/eller merkostnader som finns på grund av sjukdomen/funktionsnedsättningen. Du möter kunderna i personliga möten, hemma hos kunden eller på annan plats. Du samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen.

Vårdbidrag - Du möter kunder som har barn under 19 år där barnet har en sjukdom eller funktionsnedsättning och du utreder behovet av särskild vård och tillsyn samt ev merkostnader. Du möter kunderna i personliga möten, hemma hos kunden eller på annan plats. Du samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen

Vi söker dig som

-har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
-är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
-samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
-agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
-har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
-kan förstå och analysera komplexa frågor
-har god kommunikativ förmåga
-har datorvana
-har körkort för personbil

Det är meriterande om du har:

-arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
-goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
-kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
2 tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Monica Richard, tel 010-119 74 70 (för frågor om tjänsten) v 28-29. Du kan även kontakta områdeschef Rose-Marie Gunnarsson, tel 010-119 74 20, v 31-32. HR-specialist Joakim Lindström, tel 010-118 68 04 v 31-32. (för frågor om rekryteringsprocessen): ST: Karin Andersson 010 -119 74 04, Helen Karlsson 010- 119 74 37 SACO: Mats Jönsson 010-119 74 34 från 29/7 SEKO: Ebrima Dibba, tel 0

Sammanfattning

Liknande jobb


20 november 2024

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

28 november 2024

Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024