OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker Personliga handläggare till
Lokalt försäkringscenter i Karlstad (Placering Karlstad, Arvika eller Torsby)
Ansvar och arbetsuppgifter
Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning.
Just nu söker vi personliga handläggare med inriktning aktivitetsersättning. I rollen som personlig handläggare kan det bli aktuellt för dig att även arbeta med andra inriktningar inom sjukförsäkringen och/eller med funktionsnedsättning.
När du arbetar med aktivitetsersättning möter du kunder som är mellan 19 och 30 år och som ansöker om aktivitetsersättning på grund av en funktionsnedsättning eller andra medicinska skäl. Du möter kunderna i personliga möten, i telefon, hemma hos kunden eller på annan plats. Du samarbetar med och hämtar information från hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen och i förekommande fall skolan.
Inom området sjukförsäkring möter du kunder som på grund av sjukdom eller skada har nedsatt arbetsförmåga. Du utreder kundens rehabiliteringsbehov, samordnar åtgärder samt utreder och beslutar om rätt till ersättning med hänsyn till varje kunds behov och situation. Du har det övergripande ansvaret för kontakter med arbetsgivare, läkare och handläggare på andra myndigheter
Vi söker dig som
? har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
? är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
? samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
? agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
? har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
? kan förstå och analysera komplexa frågor
? har god kommunikativ förmåga
? har datorvana
? har körkort för personbil
Det är meriterande om du:
? har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
? har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i svåra livssituationer
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare/tidsbegränsad, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. I denna rekrytering kommer arbetspsykologiska kunna komma att användas som en del i urvalsarbetet.
Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Anniqa Eriksson 010-112 68 23 (för frågor om tjänsten). HR-specialist Helen Jerrebäck, 010-119 50 52 (för frågor om rekryteringsprocessen): ST: Bengt Skogberg 010-112 68 65 Saco: Ida Johnsson 010-112 68 60, Seko: Camilla Ersson 010-113 91 99.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 17 mars 2014 märkt med diarienummer 009560-2014 . Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev.