Personliga handläggare med inriktning aktivitetsersättning i Örebro

Arbetsbeskrivning

Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss

Vi söker en personliga handläggare med inriktning aktivitetsersättning till
Avdelningen för funktionsnedsättning med placering Örebro

Ansvar och arbetsuppgifter


Som personlig handläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa våra kunder så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger kunderna förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. I arbetet gör du kvalificerade utredningar och beslutar eller lämnar förslag till beslut. Varje kund har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. Du ger förutsättningar för kunder och samarbetspartners att medverka aktivt i processen, oftast genom personliga möten och har ansvaret för hela kundengagemanget. Du medverkar till att kunden, om möjligt, ska kunna klara sig själv och sin försörjning. 

Just nu söker vi en personliga handläggare med inriktning aktivitetsersättning.

När du arbetar med aktivitetsersättning möter du kunder mellan 19 och 30 år som behöver aktivitetsersättning och samordning under minst ett år framåt på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning. Du samverkar med andra aktörer som hälso- och sjukvården, Arbetsförmedlingen, länets kommuner och skolor för kundens rehabilitering mot sysselsättning, studier och arbete. 

I din roll som personlig handläggare kan det även bli aktuellt att arbeta med andra inriktningar inom avdelningen

Vi söker dig som


• har examen från högskola/universitet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är stabil och har förmåga att skapa förtroende hos kunder och samverkanspartner
• samarbetar effektivt och stödjer kunder och samarbetspartner för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för resultat med hög kvalitet
• har ett metodiskt och systematiskt tillvägagångssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
• har körkort för personbil 

Det är meriterande om du:


• har arbetat med kvalificerade utredningar och fattat beslut som påverkat individer, gärna på en myndighet
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor svåra livssituationer
• har kunskaper om arbetsmarknaden
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar och om hur människor med funktionsnedsättning möts av samhället 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Tjänsten är tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Placeringen är i Örebro. Provanställning kan bli aktuellt. Resor ingår i tjänsten. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning.

Om du har frågor, kontakta
Rekryterande chef: Cecilia Törnkvist tfn: 010- 113 43 24 (för frågor om tjänsten)
HR-specialist Ellinor Dervinger tfn: 010-114 24 01 (för frågor om rekryteringsprocessen)
Fackförbundet ST: Bengt Skogberg tfn 010-112 68 65 och Saco-S: Mikael Ryberg tfn: 010-119 77 69.

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 26 februari 2017 märkt med diarienummer 010503-2017 . Bifoga ditt CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet samt ett personligt brev där du berättar varför du söker arbetet.

Försäkringskassan arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan -
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 6 februari 2017

Liknande jobb


Junior handläggare, Maskin och Process

Junior handläggare, Maskin och Process

13 augusti 2024

13 augusti 2024

23 januari 2023

23 januari 2023