Personliga handläggare sjukförsäkring

Arbetsbeskrivning

Försäkringskassan söker engagerade medarbetare som vill göra verklig skillnad för människor och samhälle.Vårt uppdrag är att informera om och tillhandahålla socialförsäkringen som är en viktig del av vårt gemensamma skyddsnät.Ett av våra viktigaste mål är att bidra till ett Sverige med färre sjukskrivna och fler i arbete.Försäkringskassan genomför just nu ett av de största förnyelsearbeten en svensk myndighet någonsin har gjort.Vår strävan är att alla våra kunder med stort förtroende ska uppleva att vi utför vårt uppdrag enkelt, snabbt och rätt i alla situationer.Vår kultur ska därför präglas av kundfokus, tydlighet, respekt och arbetsglädje och vi arbetar ständigt för att bli en utvecklande arbetsplats som växer fram i god balans mellan arbete och privatliv. Resan har startat och det är ett både spännande och hårt arbete vi har framför oss.Vill du vara med och göra verklig skillnad?Vi söker löpande nya medarbetare över hela Sverige som trivs med utveckling, som tycker om att arbeta med människor, ge bra service och ta en roll som både expert och vägvisare. Försäkringskassan söker Ett antal Personliga handläggare sjukförsäkring Placering Lokalt försäkringscenter Västervik Arbetsuppgifter och ansvar Som personlig handläggare har du ett samlat ansvar för hela kundengagemanget i ett sjukförsäkringsärende oberoende av ersättningsform.I dina arbetsuppgifter ingår att utreda, besluta om rätt till ersättning, samt samordna insatser för återgång till arbete.Du har kontakter med arbetsgivare, läkare och handläggare på andra myndigheter.I arbetet ingår också att informera kunden om och förklara konsekvenser av alternativa beslut och ersättningsformer.Du ansvarar för att det görs en rättssäker och saklig bedömning i varje enskilt fall.I samråd med din närmaste chef ansvarar du också för att göra nödvändiga prioriteringar i ditt arbete för att nå verksamhetens fastställda mål.Kvalifikationer Du som söker har högskoleexamen, gärna inom samhälls- eller beteendevetenskap, eller erfarenheter/kvalifikationer som bedöms likvärdiga.Med likvärdig kompetens räknas flerårig erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete.Det är också meriterande om du har erfarenhet av kundkontakter och / eller liknande arbete, särskilt inom myndighet.Du som söker är initiativtagande och serviceinriktad.Du är en stabil person som skapar förtroende i kontakter med försäkrade och andra samarbetspartners.Med hjälp av såväl gott omdöme som analytisk förmåga driver du självständigt ditt arbete.Eftersom ditt arbete till stor del handlar om att samordna närliggande aktörers insatser tror vi att du har god omvärldskunskap.Övrigt Anställningarna är både tillsvidare och vikariat på heltid, med tillträde snarast.Försäkringskassan utför viss ekonomisk personkontroll innan beslut om anställning fattas.Ansökan Du behöver inte bifoga betygskopior och liknande till din ansökan, dessa tas med till en eventuell intervju.Skicka ansökan genom att klicka här nedan.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Försäkringskassan
  • 5 platser
  • Heltid/Deltid
  • Publicerat: 5 november 2008
  • Ansök senast: 26 november 2008

Liknande jobb