OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ansök idag. Kollegor imorgon.
Vi värnar om din integritet, läs mer om Mora kommuns behandling av personuppgifter på vår hemsida.
Beskrivning
Ett personligt ombud ska vara ett stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning som har behov av särskilt stöd för att kunna tillvarata sina rättigheter i samhället.
Ett personligt ombud arbetar på uppdrag av klienten och fungerar som ett redskap för att stärka klienten till att få bättre tillit till sig själv och därmed få bättre kontroll och makt över den egna vardagen. Målsättningen med stödinsatserna/samordningsfunktionen är att den enskilde ska få stöd att bli så självständig som möjligt. Den enskilde ska uppleva sig nöjd med den egna livskvalitén. Arbetet ska genomföras med utgångspunkt för den enskilda individens uppdrag till ombudet. De personliga ombudens arbetsuppgifter avgränsas från andra yrkeskategoriers uppgifter och ansvar. Ombuden har ett övergripande arbetssätt som strävar efter ett helhetsperspektiv med tydligt brukarfokus.
Personliga ombud är placerade i Mora kommun men har arbetsområde även i Orsa, Älvdalen, Rättvik, Leksand, Vansbro samt Malung-Sälen.
Tjänsten är ett vikariat dock längst till och med 2021-02-28 med möjlighet till förlängning vid behov.
Arbetsuppgifter
· Målgruppsbedömning och kartläggning av behov.
· Samordna och planera tillsammans med klienten olika insatser.
· Bistå klienten vid olika kontakter med och/eller mellan myndigheter
· Vara en förmedlande kontakt till ansvarig styrgrupp, som har ansvar för en fungerande verksamhet på övergripande nivå.
· Ta kontakt och ge information om verksamheten.
· Upptäcka brister i vård- och omsorgssystemen som kan leda till förbättringar på lokal nivå, som till exempel förbättrat samarbete mellan olika myndigheter.
Kvalifikationer
Vi söker dig som med god samarbetsförmåga och lösningsfokuserat arbetssätt kan stödja klienter till ett självständigt liv.
Som person är du är trygg, stabil och har självinsikt med ett respektfullt bemötande och gott omdöme.
Du bör ha eftergymnasial utbildning inom psykisk funktionsnedsättning eller inom annat liknande område, kunskaper om psykisk funktionsnedsättning och om regelverk för olika myndigheter.
Krav
Lägst gymnasial utbildning med relevant inriktning för arbetet eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer som likvärdig, exempelvis vård och omsorg.
Kunskaper om samhället och hur det fungerar.
Körkort B.
Socialförvaltningen
Mora i hjärtat av Dalarna!
Socialförvaltningens uppgift är att vara det yttersta skyddsnätet då människor i svåra situationer behöver stöd och hjälp och saknar andra hjälpmöjligheter. Socialförvaltningen är en förvaltning med drygt 750 medarbetare och har en budget på c:a 500 miljoner. Organisationen är uppdelad i fyra avdelningar: vård- och omsorgsboenden, ordinära boenden, arbete och integration samt individ- och familjeomsorg. Förvaltningens uppdrag är att utreda och verkställa beslut inom SoL, LSS, HSL m fl.
Välkommen med din ansökan till oss!
Mora kommun
Mora kommun är alla vi som jobbar här.
Det är summan av de vi är och allt vi gör.
Varje hemtjänstbesök, skolexamen och utlånad biblioteksbok.
Varje skollunch, brandkårsutryckning och nytt bostadsområde.
Vi är närheten till naturen och den rena luften.
De gamla traditionerna och de nystartade företagen.
Vi är vår fantastiska historia men också det som tar oss framåt.
Tillsammans gör vi Mora till ett hem.
Var med oss när vi växer som människor och kommun.
Idag och imorgon.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontaktpersoner på detta företaget
IS/IT-chef Matthias Grahn
0250-260 02