OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är Bräcke diakoni, en av Sveriges största idéburna aktörer inom vård och omsorg.
Som idéburen stiftelse har vi inga ägare och drivs först och främst av viljan om att göra skillnad, snarare än ekonomisk vinst. Läs mer om oss på vår https://www.brackediakoni.se/
Vi driver Personligt ombud på uppdrag av Uppsala kommun och söker nu dig som vill bli en del av vårt team! Vår verksamhet vänder sig till vuxna personer med psykiska funktionsnedsättningar som medför stora svårigheter för ett fungerande vardagsliv. Vi möter personer med stora behov av vård, rehabilitering, stöd och service och som ofta har eller är i behov av kontakter med flera olika myndigheter och instanser.
Arbetsuppgifter
Som Personligt ombud arbetar du på uppdrag av den enskilde. Det övergripande syftet med insatsen är att stödja personen i dennes återhämtning, återtagande av kontroll och egenmakt samt återskapande av en fungerande vardag. Insatsen bygger på den enskilde personens önskemål och behov och omfattar stöd, rådgivning, problemlösning, rättighetsbevakning samt vägledning till eller samordning av vård- och stödinsatser.
Din roll är att bistå den enskilde klienten så att hon/han bemöts med respekt, får insatser efter behov och se till att insatserna samordnas. Vidare ansvarar du för att kartlägga och skapa underlag för att åtgärda brister i de offentliga systemen som gör att klientens behov inte blir tillgodosedda.
Kvalifikationer
Vi söker dig med lämplig grundutbildning som är adekvat för uppdraget alternativt högskoleutbildning som t. ex socionom, beteendevetare, socialpedagog, psykiatrisköterska eller arbetsterapeut med en längre tids erfarenhet av målgruppen i ditt tidigare arbetsliv.
Meriterande är:
- Erfarenhet av arbete med människor med psykiska funktionsnedsättningar alternativt egen erfarenhet
- Kunskap om återhämtning och hur det kan vara att leva med psykiska funktionsnedsättningar
- Vana vid myndighetskontakter
- God kunskap om aktuella lagar och regelsystem
- B-körkort.
Rollen ställer krav på självständighet och du behöver kunna fatta egna beslut. Det är av stor vikt att du har en god förmåga att samarbeta både i arbetsgruppen och med den enskilde. Ditt förhållningssätt i arbetet bygger på respekt för den enskilde individens integritet och självbestämmande. Du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift samt god datavana.
Villkor
Tjänsten är en tillsvidaretjänst som inleds med 6 månaders provanställning. Vi gör urval och intervjuer löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Vi ser fram emot att höra från dig!
Har du frågor vänligen kontakta verksamhets- och driftområdeschef Katarina Skoog.