OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Det är du och dina arbetskamrater som gör oss till Sveriges bästa arbetsplats. Öppenhet, respekt och ansvar är våra gemensamma värderingar. Vi tror dessutom att en meningsfull fritid i kombination med hög livskvalitet gör att du tycker det är roligt att gå till jobbet. Låt oss tillsammans utvecklas och dra nytta av varandras kunskaper när vi skapar en bättre vardag för våra medborgare.
Arbetsplatsen
I Trelleborgs kommun ligger tjänsten som Personligt ombud organisatoriskt inom Socialpsykiatriska enheten, Individ- och familjeomsorgen.
Socialpsykiatriska enheten består av en myndighetsdel och en utförardel bestående av boende, boendestöd, sysselsättning och personligt ombud. Tjugonio personer är anställda på enheten. Målgruppen är personer med långvarig psykisk ohälsa som medför svårigheter att hantera vardagen när det gäller boende och sysselsättning. Kommunen har sedan tidigare ett ombud och vill nu utöka med ytterligare ett då det finns ett behov av att kunna nå fler personer inom målgruppen. Som ombud är det viktigt att du trots att du är anställd inom Socialförvaltningen kan fungera som ett oberoende stöd till dina klienter.
Arbetsuppgifter
Personligt ombud ska arbeta på den enskildes uppdrag i syfte att den enskilde ska få sina rättigheter tillgodosedda och tillgång till samhällets utbud av vård, stöd och service utifrån önskemål och behov.
Personligt ombud finns för personer som har:
- psykiska funktionsnedsättningar och väsentliga svårigheter att utföra aktiviteter på olika livsområden
- sammansatta och omfattande behov av vård, stöd och service
- behov av långvariga kontakter med socialtjänst, primärvård och/eller den specialiserade psykiatrin och andra myndigheter
- är 18 år eller äldre
Verksamheten har en styrgrupp med representanter från olika myndigheter där du förväntas delta och framföra eventuella systemfel som du upptäcker.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskole- eller kandidatexamen som arbetsgivaren finner relevant för arbetet. Du ska ha god kännedom och förståelse för målgruppens speciella problem och behov. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbeta med målgruppen inom olika myndigheter och samhällsaktörer. Du ska vara ansvarsfull och bra på att samarbeta men också på att planera och genomföra ditt uppdrag på egen hand. Du ska ha goda kunskaper om aktuell relevant lagstiftning och vara insatt i olika aktörers roller och uppdrag. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och god datakunskap då vi planerar att öka den digitala tillgängligheten
B-körkort och tillgång till egen bil är ett krav.
Ett respektfullt bemötande är viktigt i arbetet hos oss. Stor vikt läggs på personlig lämplighet.
Arbetstid/varaktighet
Heltid
Tillträde
Enligt överenskommelse
Kontaktperson
Gunilla Tyrell, enhetschef, 0410-73 30 00 eller mobil 0708-817233
Fackliga kontakter
www.trelleborg.se/facket
Sista ansökningsdag
2021-03-31 via vårt rekryteringssystem, ej via brev eller e-post. I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval vilket innebär att vi kan komma att kalla till anställningsintervju innan ansökningstiden har gått ut. Vi ber dig därför att inkomma med din ansökan så snart som möjligt.
Inför rekryteringsarbetet har Trelleborgs kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vi längtar och hoppas på att du vill bli en av oss!