OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ulricehamns kommun är inne i en fortsatt tillväxtfas. På bara några år har vi gått från liten till större, utan att tappa vår identitet. I nära samarbete med medarbetare och invånare gör vi mesta möjliga samhällsnytta. För kommunen som arbetsgivare innebär det en unik bredd i uppdragen med goda möjligheter till utveckling för dig som anställd. Vill du vara med och skapa framtiden med oss?
ARBETSUPPGIFTER
Verksamheten med personligt ombud riktar sig till personer som är 18 år eller äldre, som har psykiska funktionsnedsättningar med betydande och väsentliga svårigheter att utföra aktiviteter på olika livsområden. Den enskilde som kan få stöd av personligt ombud ska ha sammansatta och omfattande behov av vård, stöd och service, rehabilitering och sysselsättning. Stödet som ett personligt ombud ger syftar till att personer med psykisk funktionsnedsättning ska få möjlighet att leva ett mer självständigt liv, med möjlighet att ta del av samhällets utbud av vård, stöd, service och rehabilitering och sysselsättning på jämlika villkor. Du arbetar på den enskildes uppdrag och är fristående från myndigheter och andra verksamheter. Stödet är inte biståndsbedömt utan är frivilligt och alltid på den enskildes uppdrag.
Arbetsuppgifterna består i att tillsammans med den enskilde identifiera behov, och att säkerställa målgruppstillhörighet. Att bistå den enskilde i myndighets- och vårdkontakter och verka för att insatserna för den enskilde samordnas. Du ska också verka för att gruppen med psykisk funktionsnedsättning ska få bättre livsvillkor. Det sker genom att du identifierar och rapporterar systemfel och brister i samhället som påverkar gruppen negativt. Som personligt ombud för du dokumentation som delges länsstyrelsen genom årlig redovisning.
KVALIFIKATIONER
Du har högskoleutbildning som exempelvis socionom, pedagog eller annat som arbetsgivaren bedömer är relevant utifrån målgruppen.
Det är viktigt att du har god kännedom om hur samhället fungerar för målgruppen. Kunskap om myndighetsutövning, myndigheters- och vårdens uppdrag samt om relevant lagstiftning. Det är meriterande med utbildning i MI (motiverande intervju) samt i rehabiliterande förhållningssätt.
Du är strukturerad, kreativ och innehar en problemlösande analysförmåga. Du är noggrann och ansvarskännande. Du driver dina uppgifter fokuserat och lösningsorienterat och du arbetar självständigt. Du är drivande och lyhörd för brukarens vilja och behov och du har en personlig mognad i ditt sätt att vara där du är prestigelös i hur lösningen kommer till.
Du är flexibel, stresstålig, uthållig och besitter ett genuint intresse för utsatta människors levnadsvillkor.
Du har god samarbetsförmåga, är relationsskapande, innehar empatisk förmåga och är duktig på kommunikation, både muntligt och skriftligt.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
B-körkort är ett krav.
ÖVRIGT
Vi undanbeder oss kontakt med annonsörer och bemanningsföretag under rekryteringen.
Vänligen observera att enligt offentlighetsprincipen är ansökningshandlingar allmänna offentliga handlingar som lämnas ut på begäran.