Personligt ombud

Personligt ombud

Arbetsbeskrivning

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Inom vård- och omsorgsförvaltningen arbetar vi enligt det salutogena förhållningssättet för att ta tillvara och stärka de resurser personer har. Vi ansvarar för äldreomsorg och stöd till personer med funktionsnedsättningar. Som medarbetare hos oss arbetar du nära människor för att skapa en meningsfull och trygg vardag.
Personligt ombud är en verksamhet som organisatoriskt är placerad inom Vård och omsorgsförvaltningen i Enköping. I dagsläget arbetar två personliga ombud med uppdrag i både Enköping och Håbo kommun. Då en av dessa nu valt att efter många år gå vidare till annat uppdrag söker vi en ny kollega.

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se




ARBETSUPPGIFTER
De personliga ombuden arbetar på uppdrag av och tillsammans med den enskilde klienten. Verksamheten regleras enligt SFS 2013:522, och är frivillig och kostnadsfri. De som har möjlighet att använda sig av våra personliga ombud är personer över 18 år som har omfattande och långvariga psykiska funktionsnedsättningar och samtidigt behov av stöd från samhälle och vård för att få en fungerande vardag.

Den huvudsakliga uppgiften för personligt ombud är att tillsammans med den enskilde få till stånd goda och samordnade insatser i enlighet med personens behov och lagliga rättigheter.

Som personligt ombud arbetar du efter de mål som du och klienten utformar. Det kan innebära att ge stöd i olika livssituationer och kontakter med vård, stöd och service. Då stödet utformas utifrån den enskildes behov sker möten såväl i hemmet, kontoret eller andra platser. Att förbereda och följa med på möten hos myndigheter och vårdgivare är en viktig uppgift där klientens behov sätts i fokus.

Arbetet är mycket självständigt med eget ansvar att lägga upp och planera arbetet. I arbetsuppgifterna ingår även att kunna informera om personligt ombud för andra verksamheter samt att samverka med andra aktörer som finns runt den enskilde klienten. Ombuden ingår även i ett länsnätverk för personliga ombud samt har regelbunden handledning. Personligt ombud har tystnadsplikt och är inte dokumentationsskyldiga.

Personligt ombud har också till uppgift att påtala systembrister som på en övergripande nivå utgör hinder för målgruppen att få stöd. Till verksamheten finns en lokal samt en länsgemensam ledningsgrupp med representanter från samverkansparter och myndigheter där systembrister tas upp.



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med relevant högskoleutbildning för uppdraget, exempelvis socionom, beteendevetare eller arbetsterapeut eller med annan kompetens som vi bedömer lämplig för arbetet.

Vi lägger stor vikt vid att du har dokumenterad kunskap om och erfarenhet av att arbeta med personer med psykiska och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Du är trygg, stabil och arbetar för att skapa goda relationer med klienter och eventuella samverkanspartners. Du bör vara lyhörd, prestigelös och ha god förmåga att sätta dig in i andras situation utan att bli alltför känslomässigt ockuperad.

Du är flexibel och har lätt att ställa om då förutsättningarna i arbetet med uppdragsgivare snabbt kan ändras. Du arbetar för den enskildes bästa.

Du bör ha god kunskap om aktuell lagstiftning och om samhällets stöd och service. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig med breda erfarenheter och kunskaper men med nyfikenhet att få arbeta utifrån ett klientperspektiv.

B-Körkort är ett krav.

ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!

Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom Vård och omsorgsförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år.

Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida.

För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här:
https://enkoping.se/foretag-och-arbete/jobba-i-enkoping.html#box-Personuppgiftersamtskyddadidentitet

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ulrika Edlund, Resultatenhetschef Lillsidan/Mali
0171-62 61 50
Therese Blomqvist
0171-418041
Sari Lundberg
0171-625967
AnneLie Axelsson
0171-625910
Camilla Lönnholm
0171-626666
Carina Lundberg
0171-62 564 8
Kommunal
0171-62 54 64
Annette Larsson
0171-62 61 40
Kerstin Giertta, Resultatenhetschef
0171-62 59 40
Laila Forsgren, Arbetsledare
0171-62 59 83

Sammanfattning

Besöksadress

Kungsgatan 42 74580 Enköping
None

Postadress

None
Enköping, 74580

Liknande jobb


17 december 2024

17 december 2024