Personligt ombud

Personligt ombud

Arbetsbeskrivning

Omsorgsförvaltningen med cirka 1275 anställda omfattar fyra verksamhetsområden samt en handläggarenhet. Utöver ledningsgrupp och linjeorganisation finns stödfunktioner såsom ekonomer och administrativt stöd.
Omsorgsförvaltningen erbjuder meningsfulla och betydelsefulla arbeten. Vår strävan är att vård och omsorg ska bygga på samarbete mellan den enskilde, närstående och medarbetare.
Till enheten för administrativt stöd söker vi nu ett personligt ombud.
Omsorgsförvaltningens administrativa stöd omfattar allmän administration, HR, personalförsörjningsverksamhet samt personliga ombud.

Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvårdsbidrag
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen

ARBETSUPPGIFTER
Som personligt ombud arbetar Du självständigt och möter klienterna såväl i hemmet, på kontoret och ute hos myndigheter. Arbetet är fältbaserat och inte kontorsbaserat och oftast arbetar du enskilt eller vid behov tillsammans med din kollega för de klienter som behöver ert stöd.

Målgruppen är personer med psykiska funktionsnedsättningar 18 år och äldre som
• har betydande och väsentliga svårigheter med att utföra aktiviteter på viktiga livsområden
• har sammansatta och omfattande behov.

Dessa grupper ska prioriteras inom målgruppen
• klienter med barn
• klienter 18-29 år
• hemlösa och/eller myndighetsskygga personer

Du arbetar på uppdrag av klienten vilket innebär att du tillsammans med klienten identifierar och formulerar dennes behov av stöd, rehabilitering eller vård. Du stödjer klienten i kontakten med olika myndigheter och vårdgivare och ser till att klienten får hjälp utifrån sina behov och lagliga rättigheter.
Du arbetar även med att identifiera och rapportera de systembrister som gör att målgruppens rättigheter inte blir tillgodosedda. Du kommer att ingå i ett regionalt nätverk för personliga ombud.

KVALIFIKATIONER
Du ska ha flerårig arbetslivserfarenhet från att möta och arbeta med personer som har en psykisk funktionsnedsättning. En fördel är om du är t.ex socionom, arbetsterapeut, beteendevetare, sjuksköterska, rehabkoordinator eller liknande. Du behöver ha god kännedom om olika myndigheters uppdrag och service

Ditt bemötande är mycket viktigt då du möter utsatta människor i en svår livssituation, ofta i behov av omfattande stödinsatser. Du måste ha empati men också integritet, flexibilitet, uthållighet och god samarbetsförmåga. För att lyckas och trivas i rollen är det viktigt att du har ett lösningsfokuserat förhållningssätt, positiv inställning och har ett realistiskt perspektiv på situationer och vid behov kan sätta gränser för ditt uppdrag. Ditt arbetssätt är strukturerat och målmedvetet. Du kan ge professionellt stöd och sakkunnig rådgivning. Du behöver vara trygg i dig själv och van att arbeta självständigt samt ha god förmåga i tal och skrift på svenska.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Körkort är ett krav.
Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.

Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Anne-Lie Adolfi
026-24 17 69
Annika Stadin
026-24 15 34
Petra Winberg
026-24 15 34
Sabina Johansson
026-24 03 63
Pia Linde
026-24 20 78
Inglis Skoog
026-24 19 88
Linda Sohlberg
026-24 18 19
Enhetschef Annika Einarsson
026-24 15 97
Vårdförbundet Pia Linde
026-24 20 78
Personalsekreterare Anne-Lie Adolfi
026-24 17 69

Sammanfattning

Besöksadress

81180 Sandviken
None

Postadress

Stadshuset, Odengatan 37
Sandviken, 81180

Liknande jobb


17 december 2024

17 december 2024