Personligt ombud

Arbetsbeskrivning

Ansök idag. Kollegor imorgon.



Beskrivning
Som personligt ombud ska man vara ett stöd för personer med psykisk funktionsnedsättning som har behov av särskilt stöd för att kunna tillvarata sina rättigheter i samhället.

Ett personligt ombud arbetar på uppdrag av klienten och fungerar som ett redskap för att stärka klienten till att få bättre tillit till sig själv och därmed få bättre kontroll och makt över den egna vardagen. Målsättningen med stödinsatserna/samordningsfunktionen är att den enskilde ska få stöd att bli så självständig som möjligt.

Det personliga ombudet företräder inte någon enskild myndighet och har ingen beslutsrätt, utan arbetet ska genomföras med utgångspunkt för den enskilda individens uppdrag till ombudet. Inledande planering sker ofta genom hembesök för att skapa så bra förutsättningar som möjligt inför det uppdrag som klienten vill ha hjälp med.

Verksamheten syftar även till att få myndigheter, kommuner och landsting att samverka utifrån den enskildes önskemål och behov samt ge underlag till åtgärder som kan förebygga brister i fråga om att den enskilde kan få tillgång till samhällets utbud av vård, stöd och service så att denne får möjligheter att leva ett mer självständigt liv och förbättrad livssituation.

Personligt ombud utgår från Mora kommun men gör klientbesök, hembesök och myndighetsbesök även i Orsa, Älvdalen, Rättvik, Leksand, Vansbro samt Malung-Sälen.

Tjänsten är en tillsvidareanställning där vi kan komma att tillämpa provanställning i sex månader. Vi intervjuar löpande så skicka gärna in din ansökan redan idag.

 

Arbetsuppgifter
I ditt uppdrag som personligt ombud ingår bland annat att bedöma målgrupp och kartlägga behov tillsammans med klienten, samordna och planera olika insatser tillsammans med denne och bistå klienten vid olika kontakter med och/eller mellan myndigheter.

Du kommer att vara en förmedlande kontakt till ansvarig ledningsgrupp, som har ansvar för en fungerande verksamhet på övergripande nivå, ta kontakt och ge information om verksamheten och se till att klienten får vård, stöd och service utifrån egna önskemål, behov och lagliga rättigheter

I ditt uppdrag ingår också att upptäcka brister i vård- och omsorgssystemen som kan leda till förbättringar på lokal nivå, som tillexempel förbättrat samarbete mellan olika myndigheter.

 

Kvalifikationer
Lägst gymnasial utbildning med relevant inriktning för arbetet eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig, kunskaper om samhället och hur det fungerar samt att du kan uttrycka dig väl i det svenska språket, både i tal och skrift, är våra krav för anställning.

Du som söker har datavana relevant för befattningen och gärna erfarenhet av att verka i politiskt styrda organisationer.

Vi ser gärna att du har en god kunskap om målgruppen, samt har en eftergymnasial utbildning inom psykisk funktionsnedsättning, samhällsfrågor eller annat område som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Du bör ha erfarenhet av möten och arbete med många olika sorters människor och kunskaper om regelverk för olika myndigheter. Har du erfarenhet av arbete med individer med psykisk funktionsnedsättning och erfarenhet av kontakt med olika myndigheter och deras regelverk ser vi det som meriterande.



Övrigt
Då arbetet innebär resor är körkort B för manuell växellåda ett krav.

 

Förmågor och färdigheter
Vi söker dig som är trygg och stabil samt har en förmåga att skapa förtroende och goda relationer, där du med ett respektfullt bemötande stödjer klienten till ett självständigt liv.

Du är lugn, uppmärksam, tillmötesgående och har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du anstränger dig för att leverera lösningar, har ett positivt förhållningssätt och har en förmåga att kunna planera om när förutsättningarna ändras.

Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet för uppdraget.

 

 

 

Socialförvaltningen

Mora i hjärtat av Dalarna!

Socialförvaltningens uppgift är att vara det yttersta skyddsnätet då människor i svåra situationer behöver stöd och hjälp och saknar andra hjälpmöjligheter. Socialförvaltningen är en förvaltning med drygt 700 medarbetare och har en budget på c:a 525 miljoner. Organisationen är uppdelad i fyra avdelningar: vård- och omsorgsboende, ordinärt boende, arbete och integration samt individ- och familjeomsorg. Förvaltningens uppdrag är att utreda och verkställa beslut inom SoL, LSS, HSL m fl.

Välkommen med din ansökan till oss!

Mora kommun


Mora kommun är alla vi som jobbar här. För oss är det naturligt att ha medborgaren/kunden i fokus, vara serviceinriktade och bemöta alla med respekt. Vi tar gemensamt ansvar för verksamheten, vår egen och andras arbetssituation. När vi möter utmaningar och nya förutsättningar gör vi det med ett positivt förhållningssätt och tar tillsammans initiativ till utveckling. Var med oss när vi växer som människor och kommun. Idag och imorgon. Läs mer om oss här: https://morakommun.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/mora-kommun-som-arbetsgivare.html


För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttarservice, se vidare http://www.rekryteringslots.se/


Om du är eller tidigare har varit anställd i Mora kommun kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.


Vi värnar om din integritet, läs mer om vår behandling av personuppgifter här: https://morakommun.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/behandling-av-personuppgifter-gdpr.html.


Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

IS/IT-chef Matthias Grahn
0250-260 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mora kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 maj 2023
  • Ansök senast: 25 juni 2023

Besöksadress

Fredsgatan 16 79280 Mora
None

Postadress

Fredsgatan 16
Mora, 79280

Liknande jobb


17 december 2024

17 december 2024