Personligt ombud

Arbetsbeskrivning

Verksamheten personligt ombud riktar sig till personer med psykiska funktionshinder som har behov av företrädare för att ta tillvara sina rättigheter i samhället. Funktionshindret skall vara omfattande och långvarigt. Den funktionshindrade skall ha behov av vård, stöd och service från flera olika myndigheter. Mjölby kommun är huvudman för verksamheten som omfattar västra Östergötlands kommuner d.v.s. Boxholm, Mjölby, Motala, Vadstena och Ödeshög. ARBETSUPPGIFTER Det personliga ombudet skall tillsammans med den enskilde identifiera och formulera dennes behov av t.ex. vård, stöd och service och se till att olika huvudmäns insatser samordnas och genomförs. Det personliga ombudet skall informera om sitt arbete och sin roll. De skall söka upp och etablera kontakt med målgruppen, personer med psykiska funktionshinder som har behov av företrädare för att ta tillvara sina rättigheter i samhället. KVALIFIKATIONER Kunskaper om psykiska funktionshinder och vilka konsekvenser/begränsningar det kan medföra för den enskilde. Ingående kunskaper om vård-, stöd- och serviceutbud i samhället för psykiskt funktionshindrade samt god orientering om relevant lagstiftning. Körkort då anställningen är förenad med resor. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och god samarbetsförmåga. Övrigt: Som personlig ombud erbjuds du kontinuerlig extern handledning. Du deltar även i nätverksträffar med personliga ombud från södra Sverige. Provanställning kommer att tillämpas.

Sammanfattning

Liknande jobb


20 augusti 2010

Säkerhetsarkitekt

21 augusti 2010

Specialist Applikationssäkerhet

21 augusti 2010

23 augusti 2010