OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vad kan vi erbjuda dig?
Personliga ombud arbetar för att personer över 18 år som har en långvarig och omfattande psykisk funktionsnedsättning och är i behov av stöd från flera myndigheter, ska få det stöd och insatser de är berättigade till.
Personliga ombud arbetar på direkt uppdrag (utan biståndsbedömning) av den enskilde klienten. Förutom rent klientarbete arbetar vi även med att uppmärksamma systemfel/brister hos myndigheter, samt att sprida information om ombudsverksamheten och psykisk funktionsnedsättning.
Som personligt ombud hos oss är du en del av en viktig samhällsfunktion. Förutom intern samverkan inom arbetsgruppen omfattas arbetsuppgifterna av:
- Tillsammans med den enskilde klienten, identifiera personens behov av vård, stöd och service.
- Tillsammans med klienten möta och se till att olika myndigheters insatser planeras, samordnas och genomförs.
- Bistå klienten i kontakter med olika myndigheter och andra aktörer.
- Arbeta för en bättre livskvalitet för personer med psykisk funktionsnedsättning genom riktad information till målgruppen och samhället.
- Tillsammans i arbetsgruppen arbeta för att uppmärksamma brister i välfärdssystemet som påverkar målgruppen negativt samt formulera dessa både i tal och skrift.
- Deltagande i såväl extern som intern samverkan.
- Representera verksamheten utåt i olika sammanhang.
Arbetet är i första hand förlagt till dagtid, måndag till fredag. Du arbetar mycket självständigt och träffar dina klienter såväl på kontoret, ute hos myndigheter och i den mån omständigheterna tillåter i hemmet.
Vad söker vi hos dig?
Du har omvårdnadsutbildning med minst 200 p psykiatri, Case Management, socialpedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig. Vidare bör du ha god kunskap om relevant lagstiftning och om samhällets stöd och service.
Du har flerårig arbetslivserfarenhet från att möta och arbeta med personer i en utsatt situation. Erfarenhet från arbete med psykisk funktionsnedsättning. Du har god kännedom om psykisk funktionsnedsättning. Har god kunskap om myndigheters uppdrag och service samt behärskar svenska språket väl i både tal och skrift. Har du dessutom juridiska kunskaper och erfarenhet från arbete inom offentlig organisation är det meriterande för uppdraget.
Ditt bemötande är mycket viktigt då du möter utsatta människor i en svår livssituation, ofta i behov av omfattande stödinsatser. Ditt arbetssätt är representativt, förtroendeskapande och präglas av ett driv att komma framåt - både i klient- och myndighetskontakter! Du är strukturerad, lösningsfokuserad och en god lyssnare. Tillsammans med din förmåga att skapa relationer är du trygg i dig själv och van att arbeta självständigt.
B- körkort är ett krav.
Upplysningar
Tjänsten är ett vikariat men möjlighet till tillsvidare-anställning. Om du blir erbjuden anställning kommer du få visa utdrag från belastningsregistret.
Vi kommer arbeta med löpande urval under ansökningstiden så sök gärna redan idag.
Falköpings kommun
Falköpings kommun eftersträvar att vara en inkluderande arbetsgivare och värdesätter de kvalitéer som mångfald tillför våra verksamheter för att skapa en hållbar utveckling. Vår gemensamma värdegrund utgår ifrån att vi som medarbetare är till för Falköpingsborna. Vi erbjuder meningsfulla och viktiga arbeten, goda utvecklingsmöjligheter och ett gott arbetsklimat med engagerade kollegor.
Övrigt
För att hantera ansökningar använder vi Varbi. Du söker jobbet genom länken i annonsen. Om du av något skäl inte kan söka via Varbi (t.ex. skyddad identitet), vänligen ta kontakt med annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.