OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Alingsås är den moderna mötesplatsen med småstadens fördelar och storstadens möjligheter. Alingsås har en central roll i Västsveriges utveckling och satsar på hållbarhet och livskvalitet i hela kommunen. Socialförvaltningen bedriver verksamhet för funktionshindrade, individ- och familjeomsorg och kommunens arbetsmarknadsfrågor. Förvaltningen har en budget på runt 450 mkr. Socialförvaltningens verksamhetsdrivande avdelningar befinner sig i ett intensivt utvecklingsskede. Extern och intern samverkan, översyn av metoder och arbetssätt, ökad volym inom LSS-verksamheten och kvalitetsutveckling är frågor som står i fokus. Förvaltningen organiseras i fem avdelningar: stöd för funktionshindrade, boende för funktionshindrade, individ- och familjeomsorg, arbetsmarknadsavdelning och administration. ARBETSUPPGIFTER Huvuduppgiften är att tillsammans med den enskilde identifiera och beskriva behovet av vård, stöd och service samt att verka för att de olika huvudmännens insatser samordnas och genomförs så att den enskilde får en ökad livskvalitet. Som personligt ombud kan du också - om den enskilde lämnar fullmakt - företräda den enskilde i kontakterna med olika myndigheter samt bevaka att den enskilde får sina lagliga rättigheter av vård, stöd och service tillgodosedda. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har relevant utbildning för uppdraget, t ex socionom eller beteendevetenskaplig utbildning. Du bör också ha erfarenhet av arbete med psykiskt funktionsnedsatta inom psykiatri eller socialtjänst. Vi ser gärna att kvinnor söker tjänsten då det är viktigt att båda könen finns representerade i verksamheten. Du skall ha mycket god förmåga att skapa förtroendefulla kontakter, en god kunskap om de psykiskt funktionsnedsatta levnadsvillkor, samt en god kunskap om de olika lagar som påverkar livskvaliteten för den aktuella målgruppen. Vi förutsätter att du har förmåga att arbeta mycket självständigt och kan ta egna initiativ. Du är flexibel och positiv samt har körkort.