OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du intresserad av att arbeta som personligt ombud och på så sätt hjälpa andra till en en fungerande vardag? Har du dessutom god kännedom om stödjande samhällsfunktioner? Då kan Bräcke Personligt Ombudsverksamhet vara ett alternativ för dig.
Om oss
Vår Personligt Ombudsverksamhet vänder sig till vuxna personer med psykiska funktionsnedsättningar som medför stora svårigheter för ett fungerande vardagsliv. Vi möter personer med stora behov av vård, rehabilitering, stöd och service och som ofta har eller är i behov av kontakter med flera olika myndigheter och instanser.
Vi som jobbar i verksamheten ser positiva effekter av att vi i arbetsgruppen är olika och på så sätt kan återspegla det samhälle vi möter, där olika åldrar, språk och kulturer ingår. Därför värnar vi om att bevara mångfalden i vår arbetsgrupp. Det ger oss inte bara bredare kunskaper, utan gör det möjligt att skapa goda kontakter för de personer vi möter.
Arbetsuppgifter
Som personligt ombud kommer ditt främsta uppdrag vara att tillsammans med den enskilde
(uppdragsgivaren) kartlägga och formulera personens behov av t ex. vård, stöd och sysselsättning. Gemensamt arbetar ni för att hen ska få sina önskemål, behov och lagliga rättigheter tillgodosedda. Ofta består en stor del av arbetet av att stötta uppdragsgivaren i kontakten med myndigheter och övrigt nätverk. I rollen ingår också att identifiera systemfel och goda exempel hos eller mellan olika myndigheter och huvudmän samt föra fram dessa på olika sätt. För att underlätta i ditt arbete ser vi att du använder dig av arbetsmetoderna Empowerment och MI.
Vem vi söker
För oss är det viktigt att du har ett stort engagemang för målgruppen och tror på människans egen förmåga till förändring. Goda resultat i arbetet uppnås genom att du besitter personlig mognad och har förståelse för de individer du möter. Rollen ställer krav på självständighet och du behöver kunna fatta egna beslut. Därför är det viktigt att du är självgående och strukturerad. Då det är ett väldigt varierande och flexibelt arbete det är en förutsättning att du är flexibel och har förmåga till nytänkande. Arbete sker både enskilt och i grupp och det är därför viktigt att du trivs med båda delarna samt har en god samarbetsförmåga.
Kvalifikationskrav
- Du har lämplig högskoleutbildning t ex psykiatrisköterska, socionom, beteendevetare,
socialpedagog, eller arbetsterapeut med en längre tids erfarenhet av målgruppen.
- Du har goda kunskaper om samhällets utbud av vård/stöd/service för målgruppen
- Du har god kännedom om relevant lagstiftning ex SoL, LSS, HSL och lagen om allmän
försäkring. Juridiska kunskaper är meriterande.
- Du uttrycker dig väl i tal och skrift.
- Utbildning inom Empowerment och MI är meriterande.
Villkor
Tjänsten är en särskild visstidsanställning under 6 månader. Det kan eventuellt finnas möjlighet till förlängning eller till tillsvidareanställning. Som anställd hos oss omfattas du av kollektivavtal och får tillgång till en rad förmåner såsom tjänstepension, föräldralön och friskvård.
Vi gör urval och intervjuer löpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Har du frågor vänligen kontakta verksamhetschef Anna-Lena Slibar.
Mejladress: anna-lena.slibar@brackediakoni.se
Välkommen att söka!
Vi är en del av Bräcke Diakoni - en hundraårig, idéburen stiftelse men också en innovativ välfärdsaktör. Med över 50 verksamheter inom områdena hälsovård, funktionshinder och äldreomsorg. Som idéburen stiftelse har vi inga ägare och drivs först och främst av viljan om att göra skillnad, snarare än ekonomisk vinst. Det gör att vi kan tänka med hjärtat först. Idag är vi över 1200 medarbetare och fortsätter växa och utvecklas. Vi finns på ett flertal orter i Sverige med huvudkontor i Göteborg.