OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vård och omsorg, LSS/socialpsykiatrin Är Du en brobyggare, en lyhörd och kreativ person? Har Du ett intresse av att arbeta med personer med psykiska funktionshinder och hjälpa dem att få sina behov och lagliga rättigheter tillgodosedda? Då kan Du vara rätt person för jobbet som Personligt Ombud i Lerums kommun. Personliga ombudet ska bidra till att personer med funktionshinder får sina rättigheter till vård, stöd och service tillgodosedda. Målet är förbättrad livskvalitet och ökad självständighet för de personer som finns i målgruppen. Det personliga ombudet ska hjälpa sin uppdragsgivare, d.v.s den enskilde, i hans/hennes myndighetskontakter bl.a. Det personliga ombudet ska medverka till att samverkan mellan myndigheter och verksamheter utvecklas och stärks och vara en tillgång för den funktionshindrade. (Mer information om vad ett personligt ombud är och kan göra finns att hämta på hemsidan www.personligtombud.com) Som personligt ombud kan man ha skiftande bakgrund, utbildning och erfarenhet. Utbildning med inriktning på socialtjänst, social omvårdnad eller psykiatri kan vara lämplig, gärna högskoleutbildning. Kunskaper om hur samhället fungerar och om lagstiftningen inom hälso- och sjukvård och socialtjänst m.m. är nödvändiga. Vi utgår ifrån att Du har erfarenhet av arbete med personer med psykiska funktionshinder. Förutom personliga kontakter med personer med psykiska funktionshinder ingår i arbetet mycket av informationsinsatser till myndigheter, föreningar, skolor och arbetsplatser bl.a. Det innebär, att Du ska ha förmåga att tala inför grupper förutom att bygga förtroende till en enskild person. Att kunna arbeta självständigt och ta egna initiativ krävs dessutom för att föra arbetet framåt. Körkort är nödvändigt. Vikariatet under tiden januari 2008 till januari 2009 GLÖM INTE ATT MÄRKA ANSÖKAN MED REFNR 2007-18