Personligt ombud med kombinationstjänst till Råd, stöd och behandling

Arbetsbeskrivning

Vi finns till för dem som bor och verkar i Mjölby kommun. Med drygt 28 000 invånare möter vi dagligen människor i olika åldrar och livssituationer, från barnet på förskolan till våra äldre på äldreboendet, från enmansföretagare till stora internationella företag. Våra 2500 medarbetare hjälper, stöttar och servar människor på ett eller annat sätt under hela deras liv. Vill du också bli en av oss?

Är du en ansvarsfull och engagerad möjliggörare som vill skapa livskvalitet?

Omsorgs- och socialförvaltningen har ett tydligt uppdrag - vi finns till för människor. Genom våra tjänster bidrar vi till ett självständigt och aktivt liv med meningsfull sysselsättning. Utveckling och trygghet i vardagen är vår drivkraft. Vår gemensamma målbild är att skapa bra välfärdstjänster för alla. Det förutsätter ett stort och kunnigt engagemang. Likaså modiga satsningar på innovativ teknik i framkant.

Enheten Råd, stöd och behandling är socialtjänstens utförarenhet inom kommunens individ och familjeomsorg. Inom enheten finns det flera olika inriktningar så som familjeteam, beroendevård, personligt ombud samt stöd till brottsoffer. På enheten finns två personer med samordnarfunktion, där den ena är riktad mot beroendemottagningen och den andra riktar sig främst till Familjeteamet. Nu söker vi ett personligt ombud som även kommer att arbeta som behandlingssekreterare.

ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten omfattar heltid och är fördelad på 50% som personligt ombud och 50% som behandlingssekreterare. Som personligt ombud riktar du dig till målgruppen från 18 år som lever med en psykisk funktionsnedsättning vilket medför väsentliga svårigheter inom viktiga livsområden. Tillsammans med, och på uppdrag av, klienten formuleras den enskildes behov och önskemål av vård, stöd och service. Det personliga ombudet bistår klienten i kontakterna med myndigheter och vårdgivare. Stödet från personligt ombud kan handla om att den enskilde helt saknar eller har otillräckliga insatser eller att den enskilde inte är nöjd med de insatser och stödåtgärder som finns att tillgå. Personligt ombud ska vara en lotsfunktion som stöttar genom att söka samhällsinformation och göra den begriplig. I uppdraget ingår att identifiera brister i välfärdssystemet och att rapportera dessa. Som personligt ombud förmedlar du hopp och gör skillnad så att den enskilde ges bättre möjlighet att uppleva högre självständighet.

Som behandlingssekreterare ingår du i Familjeteamet som är socialtjänstens öppenvård som riktar sig till barn, unga och deras familjer. Stödinsatserna kan variera både i omfattning och intensitet. Den röda tråden är att utgå från den enskildes resurser och stärka det egna nätverket genom att motivera och stimulera enskilda individer och familjer till förändring. Du kommer i samverkan med interna och externa aktörer verka för att den enskildes behov tillgodoses I uppdraget ingår dokumentation så som löpande journalföring, sammanställa rapporter samt genomförandeplaner. Stödinsatser kan ges genom enskilda samtal, familjesamtal men enheten utför även föräldrautbildningar och behandlingsinsatser i grupp till barn, unga och föräldrar. Insatserna är ofta planerade men uppdraget kan innebära snabba ageranden vid akuta händelser som medför att möta individer i olika krissituationer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen eller beteendevetenskaplig kandidatexamen, alternativt en annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig motsvarande kandidatexamen. Det är meriterande om du har erfarenhet av målgruppen personer med psykiska och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt har erfarenhet av socialt arbete. Arbetet kräver att du har kunskaper om de lagrum som råder i det svenska samhället.

Som person ser vi att du är flexibel och har lätt för att ställa om, då
förutsättningarna i arbetet med klienter snabbt kan ändras. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående samt arbetar med fokus på den enskildes bästa. Vidare är du uthållig och tar ansvar för dina arbetsuppgifter samt planerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt. Du bör ha förmågan att göra avvägningar och prioriteringar i ditt arbete.

Du är kommunikativ och har förmåga att skriva tydliga och välstrukturerade texter som är anpassade utifrån den tilltänkta målgruppen. Goda kunskaper i det svenska språket i såväl tal som skrift samt B-körkort är ett krav.

Vi erbjuder dig en arbetsplats med en positiv jobbkultur. Vi testar och utmanar, vi tänker nytt och tar verksamheten till nya nivåer. Att arbeta med frihet under ansvar stärker oss i vår roll. Tillsammans är vi möjliggörare.

ÖVRIGT
Vår kommun är expansiv med cirka 28 000 invånare. Vi har nära till varandra och nära till resten av världen, kommunikationerna är utmärkta. Mjölby kommuns vision sammanfattas i en slogan: Världsvan och hemkär. Världsvan står för öppenhet, nytänkande, vilja att växa och tro på framtiden. Hemkär står för stolthet och glädje över hembygden. Hos oss är det enkelt att leva ett gott liv.

Kontaktpersoner på detta företaget

Mattias Jesmin
0142-854 79
Pirjo Ohvo
0142-854 72
May Mjärdner
0142-168 01
Marie Petersén Fredriksson
0142-856 96
Hans Carlsson
0142-858 91
Ann Albrektsson
0142-858 03
Förvaltningschef Pirjo Ohvo
0142-85472
Vision May Mjärdner
0142-16801
enhetschef HSL-enheten Hans Carlsson
0142-858 91
Legitimerad sjuksköterska Ann Albrektsson
0142-858 03

Sammanfattning

Besöksadress

59580 Mjölby
None

Postadress

Burensköldsv. 11
Mjölby, 59580

Liknande jobb


25 november 2024

25 november 2024

25 november 2024