Personuppgiftsombud/Informationssäkerhetsansvarig

Arbetsbeskrivning

Kommunledningskansliet är en avdelning med centrala funktioner som på olika sätt stödjer kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och verksamhetsnämnder i deras styrning och beslutsfattande. Vårt uppdrag är även att stötta och vägleda tjänstemannaorganisationen inom avdelningens sakområdesansvar. Avdelningen har ca 30 medarbetare och består av fyra enheter. Nyköpings kommun söker nu ett personuppgiftsombud/informationssäkerhetsansvarig till denna avdelning.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som personuppgiftsombud/informationssäkerhetsansvarig ska du vägleda kommunens verksamheter in i arbetet med EUs dataskyddsreform. I rollen ingår det att utveckla ett övergripande systematiskt arbetssätt för hantering och uppföljning av arbetet med personuppgifter för att uppfylla gällande lagkrav. Det ingår både direkt operativt stöd till verksamheten samt strategiskt arbete och utbildningsinsatser.

De som arbetar med personuppgifter i kommunens verksamheter ska kunna få information och råd av dig. Allmänheten ska också kunna vända sig till ombudet för att få information och hjälp.

Den nya dataskyddsförordningen träder i kraft om två år. Tjänsten kommer därför succesivt att övergå till att bli uppgiftsskyddsombud vilket innebär ett utökat ansvar i förhållande till de uppgifter som idag åligger ett personuppgiftsombud. Du ska vara beredd att axla rollen som uppgiftsskyddsombud och kommer vara huvudansvarig för och drivande i processen med att anpassa stadens verksamheter till de nya kraven som ställs i dataskyddsförordningen.

I personuppgiftsombudets arbetsuppgifter ingår bland annat att:
• utveckla och utarbeta styrdokument inom ansvarsområdet
• kartlägga och utöva tillsyn över kommunens behandlingar
• granska och påtala brister i behandlingar
• bedriva rådgivning till verksamhetens ledning och berörd personal


• Som informationssäkerhetsansvarig kommer du att arbeta med att utveckla och utarbeta styrdokument inom ansvarsområdet, att utveckla ledningssystem eller motsvarande samt kontrollera att det finns organisatoriska och tekniska åtgärder för IT-säkerhet

Dessutom ingår även att:

• verka för en ökad kunskap och ett ökat informationssäkerhetsmedvetande till exempel genom rådgivning och utbildning
• vara kravställare mot interna funktioner och externa leverantörer gällande informationssäkerhet
• ansvara för revision och uppföljning av informationssäkerheten

I rollerna ingår att arbeta med omvärldsbevakning inom ansvarsområdena samt att delta i interna och nationella nätverk. Att vara projektledare eller ingå i projekt är en arbetsuppgift som kan bli aktuell.

Du kommer att arbeta i nära samarbete med IT-avdelningen och Stadsarkiv.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
- Har kunskap och erfarenhet om personuppgiftslagen/dataskyddsförordningen samt standarder inom området.
- Har akademisk utbildning inom informationssäkerhet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Dokumenterad erfarenhet och kunskap av att tidigare arbetat med informationssäkerhetsarbete.
- Kommunicerar i tal och skrift både i svenska och engelska.

Det är meriterande om du har:
- Goda kunskaper om riskanalyser och certifieringssystem.
- Förkunskaper om LIS
- Erfarenhet av att tidigare arbetat i en politiskt styrd verksamhet.
- Arbetat med utbildning inom området
- Ledarerfarenhet

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. I den här rollen är det viktigt att du är lösningsfokuserad, strukturerad och analytisk. Du har god samarbetsförmåga, är pedagogisk och har en vilja att lära ut din expertis. Du har lätt att nå fram till och samarbeta med olika yrkeskategorier på ett konstruktivt och förtroendeingivande sätt och har en serviceinriktad attityd. Vidare är du självgående och planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete. Det är viktigt att du har en drivkraft att implementera dataskyddsförordningen i verksamheten och att förstår vikten av att lära dig hur organisationen fungerar, dess processer och interna krav gällande detta område.


ÖVRIGT
Vid kusten en timme från Stockholm ligger Nyköping. En modern och snabbt växande kommun med god service. Här är avstånden mindre, naturen närmare och livet lite enklare.

Att arbeta i Nyköpings kommun innebär att bli del av en ambitiös organisation i en spännande tillväxtfas. Bland annat planeras Sveriges första höghastighetsjärnväg - Ostlänken. Ett arbete som kommer påverka vår region positivt under många år framöver, både när det handlar om fler arbetstillfällen och god medborgarservice.

Inom Nyköpings kommun arbetar ca 4 000 personer och vår breda organisation med många yrkesgrupper ger dig goda utvecklingsmöjligheter. Här finns många av samhällets viktigaste jobb. Du som väljer att arbeta hos oss kan därför vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Här är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Välkommen till en arbetsplats där möjligheterna växer.

Om du önskar stöd i programmet Offentliga Jobb vänligen ring supporttelefon 0771-704 704.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kajsa Nilsson
0155-24 84 04
Åsa Johansson
0155-24 81 83
Anna Möller
0155-24 85 59
Harriet Suomi-Forssblad
0155-45 75 19
Pekka Haapanen
0155-24 89 92
Per Norrhäll
0155-24 84 70
VD Nyköpings Arenor Caroline Dewoon Thorén
0155 – 45 74 20
Vision Åsa Johansson
0155-24 81 83
Akadermikerförbundet SSR Anna Möller
073-662 23 95
VD Nyköpings Arenor Caroline Dewoon Thorén
0155-45 74 20

Sammanfattning

Besöksadress

Stora Torget 1 61183 Nyköping
None

Postadress

None
Nyköping, 61183

Liknande jobb


18 november 2024

Customs Specialist (Import/export)

Customs Specialist (Import/export)

8 november 2024

6 november 2024

5 november 2024