PKC-operatörer, Falun

Arbetsbeskrivning

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Polismyndigheten ersätter de tidigare 21 fristående polismyndigheterna, Rikspolisstyrelsen och Statens kriminaltekniska laboratorium och är en enrådighetsmyndighet. Det innebär att myndigheten leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet.

Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare. Från den 1 januari 2015 organiseras den nya Polismyndigheten i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Polisregion Bergslagen omfattar Dalarnas, Värmlands och Örebro län med Örebro som huvudort. I regionen arbetar ca 1700 medarbetare.

Vi värnar om god personalpolitik och arbetsmiljö vilket utgör viktiga grunder för vår polisverksamhet. Effektivitet, engagemang och tillgänglighet är den värdegrund vi utgår ifrån i allt arbete, liksom strävan efter mångfald och likabehandling inom alla områden.

Polisens kontaktcenter (PKC) är en central del av polisens service till allmänheten med målsättningen att ha utmärkt tillgänglighet, bemötande och kvalitet. Medborgarna ska kunna anmäla brott och få svar på frågor på ett snabbt och enkelt sätt under årets alla dagar, dygnet runt. PKC har i dag som uppgift att ta upp anmälningar, tips och lämna upplysningar till allmänheten.

Det pågår nu ett förändringsarbete som innebär att PKC:s uppdrag kommer vara första länken i kedjan till en effektiv kvalitetssäkrad brottsutredningsprocess med fokus på brottsuppklarning och brottsofferbemötande. Införandet kommer successivt att införas under 2016 där operatören kommer att bli en viktig del att ta fram ett mer komplett underlag för förundersökningsledaren att fatta ett beslut om att inleda en förundersökning eller inte.

Region Bergslagen är den enda regionen som saknar ett eget kontaktcenter och under 2016 kommer ett kontaktcenter att stegvis införas först i Karlstad och därefter i Falun.


ARBETSUPPGIFTER
Som PKC-operatör kommer du att vara den första länken till Polisen, genom det nationella telefonnumret 114 14. PKC-operatören är även många människors första eller enda kontakt med Polisen. Du kommer förutom att upprätta anmälningar, ta emot tips och skriva in dem i våra system samt lämna upplysningar i vanligt förekommande frågor, även göra enklare utredningar.
I första hand kommer du ta emot telefonsamtal inom Region Bergslagen, men även telefonsamtal från övriga Sverige förekommer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• har avslutad gymnasieutbildning eller liknande utbildning som kan prövas likvärdig
• har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift och även kan samtala väl på engelska
• har mycket god förmåga att kommunicera och gärna har telefonvana
• är självständig, serviceinriktad, stresstålig och har god förmåga att samarbeta
• kan arbeta dagar, kvällar, helger och nätter
• vill vara med och utveckla verksamheten vid polisens kontaktcenter med fokus på snabb service och god kvalité

Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom rättsväsendet och/eller kunskaper i juridik eller erfarenhet av utredningsarbete.
Språkkunskaper utöver svenska och engelska är också meriterande.
Mycket stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden.






ÖVRIGT
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.


Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Tillförodnad chef ekonomi region Öst Tobias Lundh

SACO Anna Owens
010-56 34 881
Chef Forensiska sektionen Bergslagen Christina Tryggvesson
010-5672125
OFR/P Anna Ekstam
010-5672199
Chef Per-Jan Eriksson
11414
SACO-S Liselotte Sliwon
11414
Tf gruppchef Leif Lexon
114 14
Gruppchef Sanna Riihelä
010-5672697
HR-handläggare Mikaela Pedersen

OFR/S Mats Henriksson
010-5671860

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Polisregion Bergslagen
  • 10 platser
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Schema. Anställningsstart planeras till v. 50 2016 samt v. 4 2017. Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 8 juni 2016

Besöksadress

Järnvägsgatan 3 70118 Örebro
None

Postadress

Box 1804
Örebro, 70118

Liknande jobb


Larmoperatör till larmcentralen KAC

Larmoperatör till larmcentralen KAC

18 december 2024

17 december 2024

16 december 2024