PKC-operatörer till Polisens kontaktcenter, placering Skara

PKC-operatörer till Polisens kontaktcenter, placering Skara

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Vill du vara med och starta upp Polisens kontaktcenter i Skara?
Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.
Polisens kontaktcenter (PKC)
Polisens kontaktcenter (PKC), Region Väst, söker nya operatörer för arbete med initiala utredningsåtgärder med placeringsort Skara. Polisens kontaktcenter finns i hela Sverige och bemöter allmänheten via telefoni och digitalt. Med allmänheten i fokus arbetar polisanställda med civil och polisiär bakgrund sida vid sida genom hela rättsprocessen. Du är polisens ansikte utåt och medverkar till att minska brottsligheten. Genom din förmåga att tala med människor i olika situationer gör du skillnad samt bidrar till ett tryggare samhälle!
Arbetsuppgifter
I din funktion som operatör på PKC så präglas din roll av Polisens värdegrund, serviceåtagande mot allmänheten och du utför initiala utredningsåtgärder där du lägger grunden för det fortsatta utredningsarbetet. I samtal med inringare eller via digitala kanaler mottar du information som därefter dokumenteras och administreras.
Du är samhällsintresserad och kan tolka och tillämpa regelverk. I arbetet ingår att snabbt identifiera inringarens behov och att därefter kunna individanpassa de första utredningsåtgärderna vilket ställer stora krav på din förmåga att lyssna, kommunicera och strukturera ditt arbete. Stundtals kan arbetsbelastningen vara stor och arbetet kan ibland upplevas psykiskt påfrestande. Du behöver därför ha god självkännedom och kunna hantera stress.
Arbetet är teambaserat där du arbetsleds av förundersökningsledare samtidigt som du arbetar självständigt. PKC samverkar med andra sektioner och i din roll kan du vid behov få stötta upp inom regionen.
De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att:
• upprätta polisanmälningar,
• utföra förstahandsåtgärder inom brottsutredning genom att exempelvis hålla förhör via telefon och säkerställa bevismaterial,
• upprätta underrättelseuppslag samt vägleda medborgarna genom information om lagar och förordningar,
• samverka med och bistå olika kontaktytor inom Polismyndigheten,
• hantera ärenden via digitala tjänster.
Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs mer om Polisens kontaktcenter och vår verksamhetsidé på https://polisen.se/om-polisen/jobba-hos-polisen/var-verksamhet/jobba-pa-polisens-kontaktcenter/
Mer information om arbetsplatsen finns också i annonsen på polisens hemsida.
Arbetet som PKC-operatör i Skara är uppdelat i tvåskift och utförs årets alla dagar.
Kvalifikationer
Krav
• avslutad och godkänd gymnasieutbildning eller motsvarande,
• mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift,
• god förmåga att samtala på engelska,
• kan arbeta dagar, kvällar och helger,
• goda datorkunskaper med förmåga att arbeta i olika system.


Meriterande
• minst ett års arbetslivserfarenhet på heltid,
• eftergymnasiala studier i juridik/rättsvetenskap, samhälls- eller beteendevetenskap eller liknande studier som arbetsgivaren bedömer som relevant,
• erfarenhet av att arbeta på en myndighet och/eller inom rättsväsendet,
• utredningsvana,
• tidigare erfarenhet av administrativt arbete med bred kundkontakt som arbetsgivaren bedömer som relevant,
• erfarenhet av operativt arbete som arbetsgivaren finner relevant till funktionen som PKC-operatör, exempelvis som koordinator,
• språkkunskaper utöver engelska och engelska.
Personliga egenskaper
• har mycket god samarbetsförmåga, men du kan även arbeta självständigt,
• uppträder med mognad och integritet och att du kan agera på ett lugnt och professionellt sätt,
• kan anpassa ditt bemötande och din framtoning i ett konfliktförebyggande syfte,
• har ett driv och en god initiativförmåga till utveckling,
• har en god självkännedom och en god förmåga att hantera stress,
• är flexibel och anpassar dig till förändringar.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontakt
Facklig företrädare
Fackliga företrädare för Polisförbundet region Väst, ST inom Polisen, SEKO Polisen och SACO-S.
Information om uppdraget:
Pia Larsson, rekryterande gruppchef och Agneta Nordeke, gruppchef
Information om rekryteringsprocessen:
Hanna Lundbäck, HR-konsult (nås från den 9 augusti)
Samtliga nås via polisens växel 114 14.
Övrigt
Anställningsform: Tillsvidare med 6 månaders provanställning, om du inte redan är anställd i Polismyndigheten
Anställning: Administratör
Funktion: PKC-operatör
Arbetstid: 2-skift på schema (dagar, kvällar, helger) (fast lista)
Start: 31 januari 2022
Om du, efter att ansökningstiden löpt ut, går vidare till nästa steg i rekryteringsprocessen kommer du att kallas till en intervju per mail.
Intervjuerna är planerade att genomföras v 36 samt v 37 på polisstationen i Skara.
Anställningen inleds med en grundutbildning om ca 8 veckor, teori och handledd praktik, som huvudsakligen genomförs på dagtid men under den praktiska delen av utbildningen så kan obekväm arbetstid förekomma. Utbildningen är planerad att vara förlagd i Skara, men kan ske på annan ort vilket innebär att resor och övernattning på hotell kan förekomma.
Utbildningsstart planeras v 5 2022. En förutsättning för att bli aktuell för anställning är att du är tillgänglig under hela utbildningsperioden. För fortsatt anställning krävs att du klarar utbildningen där det ingår examination.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd skicka ej din ansökan digitalt utan kontakta ansvarig HR-konsult.
Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten
  • 5 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 6 augusti 2021
  • Ansök senast: 29 augusti 2021

Postadress

Polhemsgatan 30
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Larmoperatör Addici Security Stockholm

Larmoperatör Addici Security Stockholm

5 november 2024

Utvecklas på vår larmcentral!

Utvecklas på vår larmcentral!

1 november 2024

Operatörer till Polisens kontaktcenter

Operatörer till Polisens kontaktcenter

30 oktober 2024

Timvikarier larmoperatör/planerare/resurssamordnare

Timvikarier larmoperatör/planerare/resurssamordnare

29 oktober 2024