OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.
I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.
ARBETSUPPGIFTER
Sedan 2018 har Göteborgs Stad en samlad placerings och inköpsfunktion, Spink, som arbetar på uppdrag av socialförvaltningarna och förvaltningen för funktionsstöd. Arbetsplatsen finns på Stora Badhusgatan i centrala Göteborg.
Spink erbjuder placeringsstöd till förvaltningarna i individärenden och samordnar förvaltningarnas systematiska leverantörsuppföljning. Ett viktigt mål för verksamheten är att erbjuda rätt insats till varje brukare till rätt kostnad. Ett annat mål är att bidra till att minska stadens kostnader för insatser inom sektorn och att vi tillgodoser de behov som finns hos förvaltningarnas brukare med kvalitativa och kostnadseffektiva insatser. Detta ska bland annat ske genom kategoristyrning och ett långsiktigt strategiarbete inom våra tre kategoriområden; barn och unga, vuxen samt funktionsstöd. Spink har även uppdraget att fungera som stadens mottagningsenhet för anvisningar från Migrationsverket enligt massflyktsdirektivet.
Spink består av nio placeringshandläggare, en jurist, tre utvecklingsledare, en placeringshandläggare med särskilt ansvar för avdelningens administrativa processer samt en controller. Avdelningen leds av en avdelningschef. Vi söker nu två placeringshandläggare till vårt vuxenteam. Detta då en av våra handläggare går vidare till nya utmaningar inom Polisen och en handläggare går i pension till sommaren.
Som placeringshandläggare i vuxenteamet ansvarar du för att ta emot och handlägga placeringsförfrågningar från socialförvaltningarna och förvaltningen för funktionsstöd. Det innebär att du ansvarar för att matcha inkommen placeringsförfrågan mot lämpliga utförare i verksamhetens utförarregister och därefter rekommendera ett eller flera placeringsalternativ som är lämpliga för den brukare som förfrågan avser. Tillsammans med dina kollegor i placeringsfunktionen ansvarar du också för leverantörsuppföljning genom bland annat verksamhetsbesök där vi följer upp att stadens leverantörer har en god kvalitet på sin verksamhet. Du medverkar även i avtalsgrupper inför ramavtalsupphandling och i dialogmöten med interna och externa utförare samt med förvaltningarnas myndighetsutövning.
Vi erbjuder dig ett omväxlande och självständigt arbete med stora möjligheter att vara med och utveckla verksamheten. Du kommer till en kunnig, engagerad och positiv arbetsgrupp där vi värdesätter teamwork och där dina erfarenheter, tankar och idéer tas tillvara. Vi erbjuder även möjlighet att arbeta på distans några dagar i veckan.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen, eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig, samt erfarenhet av att arbeta som socialsekreterare inom kommunal socialtjänst. Särskilt meriterande är erfarenhet av arbete som socialsekreterare inom vuxen- och/eller funktionsstödsområdet. Har du dessutom erfarenhet av att ha arbetat inom utförarverksamhet samt erfarenhet av placeringsverksamhet och leverantörsuppföljning är det meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att ha suttit med i avtalsgrupp.
God datavana är ett krav och det är en fördel om du har körkort.
I rollen som placeringshandläggare är det viktigt att du är lösningsfokuserad och att du självständigt kan driva det egna arbetet framåt. Det kräver att du är bra på att strukturera och planera ditt arbete. Arbetet förutsätter även att du kan ta egna initiativ, gillar ordning och reda samt värdesätter att jobba tillsammans med andra. Som person har du god samarbetsförmåga och ger både socialsekreterare, leverantörer och kollegor ett gott bemötande.
Är du dessutom en tydlig kommunikatör med god dokumentationsförmåga kan detta vara ett uppdrag för dig. Vi ser fram emot din ansökan!
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda, undanber vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.