Placeringshandläggare SPINK med särskilt ansvar för avdelningens administra

Placeringshandläggare SPINK med särskilt ansvar för avdelningens administra

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen Sydväst är en av fyra socialförvaltningar i Göteborgs Stad med runt 900 medarbetare. I stadsområdet Sydväst bor cirka 120 000 invånare och området stäcker sig från Billdal till Högsbohöjd och till södra skärgården. Förvaltningens uppdrag är att barn, unga och vuxna ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga har en rik fritid. Förvaltningen jobbar också för att stötta personer i hemlöshet till ett varaktigt boende. Genom samverkan med civilsamhälle, lokalt näringsliv och andra aktörer ska vi öka folkhälsan och tryggheten i området.

I socialförvaltningen Sydväst vill vi ta tillvara på engagemanget hos alla medarbetare. Hos oss kan du påverka både ditt eget jobb och andras liv.

ARBETSUPPGIFTER
SPINK, samlad placerings- och inköpsfunktion, tillhör organisatoriskt socialförvaltning Sydväst men arbetar på uppdrag av samtliga fyra socialförvaltningar och förvaltningen för funktionsstöd. SPINK erbjuder placeringsstöd i individärenden till förvaltningarna och samordnar förvaltningarnas leverantörsuppföljning. Ett av verksamhetens mål är att erbjuda rätt insats till varje brukare till rätt kostnad. Ett annat mål är att bidra till att förvaltningarnas kostnader för insatser ska sänkas och att vi tillgodoser brukarnas behov med kvalitativa och kostnadseffektiva insatser. Detta ska bl.a. ske genom kategoristyrning och ett långsiktigt strategiarbete inom våra tre kategoriområden; barn och unga, vuxen och funktionsstöd. Sedan juli 2022 har SPINK även uppdraget att fungera som mottagningsfunktion för anvisningar från Migrationsverket enligt massflyktsdirektivet.

SPINK består av nio placeringshandläggare, en jurist, tre utvecklingsledare, en placeringshandläggare med särskilt ansvar för avdelningens administrativa processer samt en controller. Avdelningen leds av en avdelningschef.

Vår placeringshandläggare med ansvar för avdelningens administrativa processer går på föräldraledighet i juni och vi söker nu hennes ersättare. Tjänsten är en tillsvidaretjänst då vi har en kommande pensionsavgång under 2024. Som placeringshandläggare med särskilt ansvar för avdelningens administrativa processer ansvarar du dels för att handlägga placeringsförfrågningar och dels för avdelningens administrativa processer där vården av SPINKs utförarregister är en viktig del.

Du ansvarar för att matcha inkomna förfrågningar mot lämpliga utförare i SPINKs utförarregister och därefter rekommendera ett eller flera placeringsalternativ som är lämpliga för den brukare som förfrågan avser. Du ansvarar även för att uppdatera SPINKs utförarregister samt för att hantera olika frågor som inkommer till avdelningen från t.ex. förvaltningarnas lokala inköpssamordnare och stadens leverantörer. I den administrativa delen av uppdraget ingår också att administrera SPINKs information på intranätet och vid behov stödja avdelningschef i administrativa processer.

Tillsammans med kollegorna ansvarar du också för leverantörsuppföljning genom b.la. leverantörsbesök där vi följer upp att stadens leverantörer har en god kvalitet på sin verksamhet. Du medverkar även i avtalsgrupper inför ramavtalsupphandling och dialogmöten med interna och externa utförare.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen, eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig, samt erfarenhet av att arbeta som socialsekreterare inom kommunal socialtjänst. Särskilt meriterande är erfarenhet av arbete som socialsekreterare inom vuxenområdet. Har du dessutom erfarenhet av att ha arbetat inom utförarverksamhet samt erfarenhet av placeringsverksamhet och leverantörsuppföljning är det meriterande. Det är även meriterande om du har erfarenhet av att ha suttit med i avtalsgrupp.

God datavana och intresse av att arbeta med administrativa processer med stöd av IT är ett krav och det är en fördel om du har körkort.

I rollen som placeringshandläggare är det viktigt att du är lösningsfokuserad och att du självständigt kan driva det egna arbetet framåt. Det kräver att du är bra på att strukturera och planera ditt arbete. Arbetet förutsätter även att du kan ta egna initiativ, gillar ordning och reda samt värdesätter att jobba tillsammans med andra. Som person har du god samarbetsförmåga och ger både socialsekreterare, leverantörer och kollegor ett gott bemötande. Är du dessutom en tydlig kommunikatör med god dokumentationsförmåga kan detta vara ett uppdrag för dig.

Vi erbjuder dig ett omväxlande och självständigt arbete med stora möjligheter att vara med och utveckla verksamheten. Du kommer till en kunnig, engagerad och positiv arbetsgrupp där vi värdesätter teamwork och där dina erfarenheter, tankar och idéer tas tillvara. Vi erbjuder även möjlighet att arbeta på distans några dagar i veckan när arbetsuppgifterna tillåter.

Vi ser fram emot din ansökan!

Sammanfattning

Liknande jobb


Handläggare till Ackordscentralen Umeå

Handläggare till Ackordscentralen Umeå

22 november 2024

20 november 2024