OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Sotenäs kommun strävar vi efter en mångfald bland anställda och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet. Här genomsyras vårt arbete av våra gemensamma ledord: Öppenhet, Delaktighet och Helhetssyn. Kommunen erbjuder alla tillsvidareanställda möjlighet till heltid.
Beskrivning
Sotenäs kommun söker en plan- och byggchef med ansvar för markförvaltning, utveckling och exploatering av kommunens markbestånd samt detaljplanering och byggande i av en av Sveriges vackraste kommuner.
I kommunen finns 9 100 invånare, 16 000 delårsboende och 800 000 dagsbesökare. Här finns betydande naturvärden, kulturvärden, med ett väldigt ambitiöst och innovativt näringsliv. Det betyder att intresset av markåtkomst och planering är stort och intresseavvägningarna många, utmanande och väldigt kunskapskrävande.
Översiktsplan, bostadsförsörjningsprogram och mobilitetsutredning väntas antas i slutet av 2022 och kommunens va-plan under första halvåret 2023. Under de närmaste åren kommer kommunen att verkställa genomförandet av dessa strategiska dokument. Enhetens ansvar för planprioritering, markreserv och utveckling/utbyggnad av kommunens markbestånd kommer därför att stå i centrum framöver.
Du som chef för plan- och byggenheten blir ansvarig för att leda en stabil och kompetent verksamhet med ett 20-tal medarbetare inklusive mark- och exploateringsingenjörer, planarkitekter, bygglovhandläggare, byggnadsinspektörer, tillsynshandläggare, mätingenjör, GIS-ingenjör m.fl. Det finns ett nära samarbete med grannkommunerna och enheten har därmed också tillgång till trafikingenjör, plansamordnare och handläggare för bostadsanpassningsbidrag i andra kommuner. Enheten bistår å sin sida en annan kommun med stöd i sin byggtillsynsverksamhet.
Vi vill att du ska få en god start hos oss. Därför får du introduktion både på din enhet och i Sotenäs kommun. Du erbjuds även möjlighet till löpande kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och möjlighet till löneväxling. Läs mer om dina förmåner på https://www.sotenas.se/naringslivarbete/jobbahososs/visomarbetsgivare/personalformaner.4.6a5776e415ae3419826aa72f.html
Arbetsuppgifter
Du har ett övergripande ansvar för enhetens verksamhet, personal, budget och utveckling.
Det innebär att du har ett totalansvar för kommunens plan- och byggverksamhet och dess markförvaltning. Detta gör du i nära samarbete med kommunens anläggningsverksamhet (som står för det fysiska genomförandet av detaljplanerna) och med miljöchefen ifråga om myndighetsutövningen.
Du arbetar aktivt med att utveckla processen/projektformen för kommunens markutveckling, "från ax till limpa" dvs. från markköp via planering och försäljning till bygglovshantering och slutbesked i för kommunen värdeskapande projekt. Du utvecklar även processen och företräder kommunen i exploateringar i privat regi.
Du ansvarar för kvaliteten i beslut och tjänsteutlåtanden både när det gäller dina medarbetares delegationsbeslut och deras tjänsteutlåtanden inför politiska beslut.
Du ansvarar också för beställningar och upphandlingar av bl.a. utredningar i planärenden.
Kvalifikationer
- Du har ingenjörs eller civilingenjörsutbildning i lantmäteriteknik, fysisk planering eller annan högskole- eller universitetsutbildning som tillsammans med erfarenhet anses lämplig för tjänsten.
- De har flerårig erfarenhet av strategiska plan- och byggfrågor och/eller markutvecklingsprojekt.
- Du har goda kunskaper i avtalsrätt, fastighetsrätt, plan- och byggrätt liksom i ekonomifrågor.
- Du har god kunskap om myndighetsutövning och det ansvar som följer med sådana befogenheter.
- Du har flerårig erfarenhet av ledande befattning med personal- och budgetansvar.
- Du kan också ha annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
- Du är skicklig i att ta fram beslutsunderlag i ord och siffror och kan presentera detta både skriftligt och muntligt med trygghet i din kompetens och erfarenhet.
- Erfarenhet från politiskt styrd organisation är meriterande liksom tidigare erfarenhet av upphandling enligt LOU
- God kännedom om digitala verksamhetssystem förutsätts.
Personliga egenskaper
- Som ledare har du mycket god samarbetsförmåga, är tydlig och arbetar utifrån ett tillitsfullt förhållningssätt.
- Du är också mål och resultatorienterad men också skicklig på att skapa relationer och bygga förtroende.
- Du kan entusiasmera och uppmuntra till goda prestationer, teamkänsla och ökad motivation, både bland dina medarbetare och kollegor.
- Du tänker långsiktigt och strategiskt och omsätta kommunens strategiska dokument till projekt för genomförande av dessa.
- Du har förmåga att agera i olika roller och anpassa ditt förhållningssätt utifrån situationen. Ibland företräder du kommunen som beslutsfattare i sin myndighetsutövning, ibland företräder du kommunen som avtalspart och markägare.
- Du är skicklig i muntlig och skriftlig framställning och kan formulera komplicerade rättsliga och ekonomiska överväganden på ett enkelt och pedagogiskt sätt.
Villkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse.
Sotenäs - havets kommun
Sotenäs ligger längst ut mot Västerhavet mitt i Bohuslän mellan storstäderna Göteborg och Oslo. I kommunen bor ca 9 000 människor i kustsamhällen som Smögen, Kungshamn, Hunnebostrand, Bovallstrand, Hovenäset och Malmön.
Fördelarna med att arbeta och leva i Sotenäs kommun är många: Sveriges vackraste natur, havsnära bostäder, bra skolor, möjlighet till en aktiv fritid och en trygg kommun.
Information till kandidatförmedlare, rekryteringskonsulter och annonssäljare
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser