Plan- och myndighetschef

Plan- och myndighetschef

Arbetsbeskrivning

Strax norr om Göteborg längs Göta älv ligger Ale kommun med en befolkning som ökar mest i regionen. Vi växer med 200 bostäder om året. Frågar du våra nya Alebor är goda kommunikationsmöjligheter, skog och vatten i vacker natur några anledningar. Kalla det gärna livskvalitet.

I kommunen är vi cirka 2 600 anställda som ger Aleborna inspiration att följa sina drömmar. Då krävs riktigt bra medarbetare. Vill du möta Alebornas förväntningar med oss?

Har du ett genuint intresse för ledarskap och samhällsutveckling? Får du andra att växa genom ditt engagerande och motiverande ledarskap? Då är det dig vi söker till rollen som plan- och myndighetschef i Ale kommun.

ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetschef för plan och myndighet i Ale leder du både det strategiska och operativa arbetet. Tjänsten innefattar fullt ekonomiskt och personellt ansvar för verksamheten. Till din hjälp har du fyra enhetschefer. Verksamhetsområde plan och myndighet är indelat i plan, bygg, miljö samt om erforderliga politiska beslut antas, mark och exploatering. Ditt uppdrag är att leda och fördela arbetet på ett långsiktigt och hållbart sätt. Du är föredragande i nämnd och rapporterar till chefen för sektor samhällsbyggnad samt ingår i hans ledningsgrupp. Det arbetar idag cirka 100 personer inom samhällsbyggnad, ungefär halva personalstyrkan arbetar inom verksamhet plan och myndighet. Sektorn omfattas idag också av den tekniska verksamheten.

Ale kommun har beslutat sig för att ändra sin styrmodell till att arbeta med tillitsbaserad styrning, vilket skapar nya möjligheter och utmaningar för organisationen. Sektor samhällsbyggnad står i startgroparna för att implementera detta nya arbetssätt igenom hela organisationen. Sektorn har en mycket god relation med nämnd och avsikten är att tillsammans skapa de nya arbetssätten som denna metod möjliggör. Vi tror därför att det är avgörande att även du engageras av denna möjlighet och har modet att tillsammans med oss driva utvecklingen som en god medspelare.


KVALIFIKATIONER
Vi tror att du, för att klara av detta uppdrag, har en gedigen ledarerfarenhet, erfarenhet från verksamhetsområdet samt erfarenhet från offentlig verksamhet. Du har en högskoleutbildning eller erfarenheter som arbetsgivaren bedömer likvärdiga. Utöver detta lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet.

Då du är ansvarig för verksamhetens strategiska processer, uppföljningar och ekonomi, förväntar vi oss även att du har en god analytisk förmåga samt erfarenhet av uppföljning. Då verksamheten är ett resultat av en sammanslagning av två verksamheter är det viktigt att du som person har intresse och förmåga av att driva samt utveckla den framåt. Det finns ett betydande arbete i att finna gemensamma arbetssätt och arbeta med samhällsbyggnadsutveckling utifrån kundnytta.

I chefsrollen behöver det finnas en stor tydlighet och trygghet i uppdraget, en förmåga att leda och delegera utifrån situationen.

Vi söker dig som är en mogen, trygg och processinriktad ledare med en mycket god analytisk förmåga.

Du kommer att ha stora kontaktytor och behöver ha ett stort intresse för människor samt en mycket god förmåga att skapa och bibehålla förtroendefulla relationer. För att lyckas med uppgiften att utveckla verksamheten behöver du vara uthållig, strukturerad samt ha hög integritet. Vidare tror vi att du är lyhörd och har ett coachande förhållningssätt till dina medarbetare.

I rekryteringsprocessen tillämpar vi löpande urval och intervjuer kan komma att ske innan sista ansökningsdag. Utöver det är intervjuer inbokade till den 3 och 10 september. Ange i ansökan om du av någon anledning inte kan genomföra en intervju någon av de angivna datumen.

ÖVRIGT
Månadslön. Individuell lönesättning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Dina personuppgifter behandlas i Visma Recruit under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Visma Recruit-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.

Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Artiklar i detta ämnet

  1. Bra ledare som chef

Sammanfattning

Liknande jobb


Vill du bli vår nya VA-chef?

Vill du bli vår nya VA-chef?

22 november 2024

15 november 2024

Enhetschef, lokalvård

Enhetschef, lokalvård

15 november 2024

Chef för utbildningskontoret

15 november 2024