OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med i det förändrings - och utvecklingsarbete som pågår inom Sektor samhällsbyggnad? Sektorn håller för fullt på att utveckla ett nytt arbetssätt för att få en långsiktigt hållbar samhällsplanering med helhetsperspektiv som du kommer få vara en del av.
Tjänsten som Planarkitekt ingår i Planenheten som är organiserad inom verksamhetsområdet Samhällsplanering. Enheten består av enhetschef samt tio kollegor och ansvarar för handläggning av detaljplaner, planbesked och program samt samverkan med övriga enheter som är en del av samhällsbyggnadsprocessen. I verksamhetsområdet ingår, förutom Planenheten, också enheten för Strategisk planering, Projektenheten och Mark & GIS-enheten.
Din arbetsplats finns i fina lokaler i kommunhuset, mitt i Lerum centrum som möjliggör mycket goda pendlingsmöjligheter, knappt 20 minuters resväg från Göteborgs central. Lerums Kommun tillämpar årsarbetstid och möjlighet till semesterväxling och värnar om att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete, fritid och föräldraskap på ett hållbart sätt.
Kommunens ca 43 000 invånare erbjuds hög livskvalitet med en väl fungerande samhällsservice och vacker natur med ett rikt utbud av fritidsaktiviteter samt kulturvärden med anor ända från 1500-talet. I kommunen pågår flera spännande planerings- och utvecklingsprojekt, däribland arbetet med en ny översiktsplan, och fler kommer att startas.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att arbeta som planarkitekt med ansvar för egna uppdrag och projekt samt löpande verksamhetsutveckling. I detaljplane- samt programuppdrag kommer du att driva dina planer självständigt, ofta som projektledare med hjälp av konsulter och i samverkan med andra intressenter och myndigheter. Tjänsten innebär att du kommer att författa planhandlingar, skisser, utredningar och rapporter. Du är även ansvarig, med stöd av administratör, för dokumentation, diarieföring, upphandling, ekonomi och fakturering i dina egna ärenden.
Du kommer att ha rollen som kommunens handläggare i uppdragen som både initieras av kommunala behov och externa exploatörer. Du kommer att hålla samråd med sakägare och ge råd och upplysningar om planfrågor till näringsliv, byggherrar, andra kommunala sektorer och kommuninvånare.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har masterexamen inom arkitektur, fysisk planering eller motsvarande. Du har goda kunskaper om stadsbyggnad och planeringsprocessen enligt plan- och bygglagen samt miljöbalken. Du har kunskap inom CAD- och GIS-baserade programvaror och har du erfarenhet av att ta fram digitala detaljplaner enligt senaste lagkraven är det meriterande. Vi förväntar oss att du har god kunskap och förståelse för stadsbyggnad och dess form, innehåll och genomförbarhet.
Du har erfarenhet av projektledning inom samhällsbyggnadsområdet och minst 5-års erfarenhet från kommunalt arbete med fysisk planering. Du har goda kunskaper i Office-programmen samt tidrapporteringssystem, önskvärt är att du har erfarenhet att arbete i projektledningssystem och har god förmåga att strukturera projekt.
Som person är du engagerad, kommunikativ och har analytisk förmåga. Du är lyhörd, har förmågan att se helheter och ta hänsyn till det större perspektivet. Vi vill att du har ett stort engagemang för samhällsbyggande och kan föra ett kvalificerat och involverande samtal om stadsbyggnadskvaliteter. Vi förutsätter att du har god förmåga att i svenskt tal, skrift och bild lyfta fram ditt budskap.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och värdesätter att du har förmåga att vara drivande, lösningsorienterad och serviceinriktad. Förmåga att arbeta både självständigt och i grupp är en förutsättning och att kunna skapa goda relationer är viktigt, eftersom arbetet innebär många kontakter med interna och externa intressenter. I vår enhet värnar vi om att vi alla trivs och bidrar till att klara av våra uppdrag. Därför önskar vi att även du bidrar till att behålla en god stämning på enheten och verksamhetsområdet.
Vi ser fram emot din ansökan!
ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 43 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Kontaktpersoner på detta företaget
Ann-Christin Wellander
0302-52 11 38
Karin Olsson Irvefjord
0302-52 11 03
Lars Palmeby
0302-52 11 33
Ann-Christin Wellander
0302-52 11 03