Planerare inom Barn och utbildning, Myndighetsverksamheten

Planerare inom Barn och utbildning, Myndighetsverksamheten

Arbetsbeskrivning

Vill du bidra till en god service till örebroarna, ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb? Var med och gör skillnad!

Om tjänsten 
Som planerare har du huvudansvar för ett antal arbetsuppgifter utifrån delegation från Programnämnd barn och utbildning. Tjänsten innebär att du jobbar i processer inom flera av områdena förskola, fritidshem, grundskola, gymnasieskola och skolskjuts. Dessa processer spänner över hela året och du ska planera och fördela arbetet utifrån det. I arbetet ingår kontakt med politiker, medborgare, verksamhetschefer, rektorer, fristående utförare samt tjänstemän i andra kommuner.

Du kommer vara en del av Myndighetsverksamheten där du samarbetar nära med enhetschef men även med andra professioner inom förvaltningen, så som handläggare, utvecklingsstrateger, administratörer och andra planerare. Du samlar självständigt in information som du tolkar och analyserar, för att sedan föreslå åtgärder och argumenterar muntligt för dessa. Som planerare förväntas du kunna driva och följa upp det systematiska utvecklings- och kvalitetsarbetet för avdelningen. I rollen jobbar du även strategiskt med riktlinjer, är med i beredningen inför nämnd och är föredragande i programnämnden.

I denna tjänst jobbar du främst enligt Skollagen förutom de lagstiftningar som ligger till grund för myndighetsutövning. Du ska vara en god tolkare av lagstiftningen och kunna vägleda andra i vad som gäller för ditt ansvarsområde. Du förväntas jobba övergripande, vara flexibel och kunna ställa om utifrån de politiska beslut som innebär förändringar inom Barn och utbildning om så krävs.

Huvudsakliga arbetsuppgifter 

• utreda och besluta inom din delegation
• driva utrednings- och förbättringsuppdrag
• hålla i revidering av och skapande av riktlinjer
• hålla i och leda möten och processer som rör ovanstående
• ta fram statistik och planeringsunderlag inom ditt område 

Kompetenskrav

• examen från högskola/universitet på minst 180 hp som arbetsgivaren finner lämplig för tjänsten, exempelvis är du utbildad socionom eller jurist
• erfarenhet av utredningsarbete, både självständigt och i team
• kunskaper om metoder och verktyg för uppföljning och utvärdering

För att lyckas i rollen som planerare ser vi att du är ordningsam, flexibel, analytisk och noggrann. Du kommer att arbeta mycket med dokumentation och ha flera kontaktytor, vilket kräver att du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Det är också viktigt att du kan jobba både självständigt och i team, samt kommer med nya idéer som du även kan motivera för andra för att se till att de genomförs. Du kommer att arbeta med en del komplicerade frågor som ställer krav på din analysförmåga och att du kan bryta ner problem i sina beståndsdelar. Det är viktigt att du har ett brett perspektiv på frågor och att du ser på sakers långsiktiga betydelse.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Meriterande


• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
• erfarenhet av projektstyrning och projektledning
• erfarenhet av arbete inom barn och utbildning
• erfarenhet av processorienterat arbete

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidare

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen

Myndighetsverksamheten är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. Myndighetsverksamheten har cirka 170 medarbetare som jobbar med myndighetsutövning, debitering, tillsyn och uppföljning.

Läs mer om hur det är att arbeta i Örebro kommun orebro.se/jobb.

Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 16 september.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 2 september 2020
  • Ansök senast: 16 september 2020

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


20 november 2024

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

Senior handläggare med ansvar för Nato-relaterade frågor

28 november 2024

Granskare inom välfärdsbrott

Granskare inom välfärdsbrott

27 november 2024