OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra i hållbarhetsfrågor och samarbete i Örebroregionen? Vill du vara med och göra region Örebro mer hållbar? Då ska du söka denna nya, spännande tjänst redan idag!
Om tjänsten
Örebro kommun kommer under hösten starta upp ett samverkansarbete mellan kommunerna i Örebroregionen gällande avfallsfrågor. Därför söker vi nu en ny planerare som kommer ha en samordnande roll för det här samarbetet, där vi utgår från principen at vi ”tillsammans blir starkare”. Tjänsten kommer handla om allt från avfallssortering och återanvändning till upphandlingar och kommunikation. Du kommer ha en drivande och sammanhållande roll för samarbetet i dessa arbetsgrupper, samt ha kontakt med både politiska styrgrupper och andra tjänstemän från de deltagande organisationer.
Då dessa arbetsuppgifter innefattar ca. 50% så kommer du även arbeta övrig tid internt som planerare inom Örebros avfallsorganisation. Det innebär att jobba med utredning och verksamhetsutveckling inom avfallsområdet med fokus på förebyggande åtgärder. Det är ett brett uppdrag som innebär allt ifrån att besvara remisser, utarbeta förslag till beslut i strategiska frågeställningar samt att driva genomförande från projektidé till färdig lösning. Du utarbetar styrdokument, följer upp verksamheten och är specialiststöd i form av metodstöd och bollplank. Arbetet innefattar såväl skriftliga som muntliga föredragningar, bland annat till den politiska ledningen
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• leda projekt och uppdrag inom avfallsområdet
• samarbeta med aktörer inom återanvändning och förebyggande av avfall
• utreda och utarbeta förslag till beslut
• ta fram styrdokument, följa upp och vara expertstöd i avfallsfrågor
• samordning av avtal och inköp inom avfallsverksamheten
• skriftliga och muntliga föredragningar i politisk nämnd
Kompetenskrav
• akademisk examen med inriktning mot energi- eller miljöområdet eller annan utbildning och arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• erfarenhet av projektstyrning och projektledning
Vi söker dig som ser helheter och kan se din egen roll i förhållande till det större perspektivet. Du har lätt för att ändra ditt perspektiv och kan snabbt förhålla dig till ändrade förutsättningar. Vi vill att du har en driven personlighet där du kämpar för att nå resultat, både i ditt eget arbete och på enhetsnivå. Då tjänsten har många olika kontaktytor så vill vi att du har lätt för att arbeta med andra människor och kan relatera till dem på ett lyhört sätt. Du har inga problem med att vid tillfällen leda arbetet i olika projekt och tar ett eget ansvar för att uppsatta mål nås. Du kan uttrycka dig väl i svenska språket, i både tal och text, där du kan kommunicera på ett tydligt sätt och även säkerställer att ditt budskap nått fram till berörda parter.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• erfarenhet av utredningsarbete inom avfallsområdet
• erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete
• erfarenhet av arbete med insamling/analys av data
• erfarenhet av arbete inom en politiskt styrd organisation
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Du blir del av en enhet som består av elva medarbetare, där en del jobbar i den operativa dialogen med kunder och medborgare. Övriga medarbetare jobbar med utredningar, uppdrag, projekt, etc. inom sitt respektive ansvarsområde. I ditt uppdrag samarbetar du och drar nytta av
hela gruppens olika kompetenser. Du har nära och god kontakt med övriga planerare som har liknande uppdrag.
Avfallsverksamheten har en tydlig projektstruktur, med beslutspunkter och uppföljning. Detta leder till väl grundade beslut och resultat. Arbetssättet innebär att du som projektledare tar fram och presenterar underlag och ger råd inför beslut. Tjänsten innebär också att utveckla och upprätthålla goda kontakter med olika samarbetspartners, men även internt i kommunen. Du strävar mot att nå kundnöjdhet i balans med uppdraget att följa lagstiftning, politisk inriktning och att uppnå miljönytta.
Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 7 september.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67