OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till en god service till örebroarna, ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb? Var med och gör skillnad!
Om tjänsten
Vår verksamhet utvecklas och förändras ständigt, vilket innebär att vi ska ställa om och skapa förutsättningar för det inom verksamheten. Som planerare hos oss kommer du att jobba i processer inom skolområdet vilket innefattar förskola, fritidshem, grundskola, gymnasieskola och skolskjuts. Du förväntas jobba övergripande, vara flexibel och kunna ställa om utifrån de politiska beslut som innebär förändringar inom Barn och utbildning.
Som planerare kommer du självständigt ansvara för utredningsuppdrag. Du kommer att jobba strategiskt, ta fram det underlag som krävs för utredning samt ta hand om inkommande frågor på övergripande nivå, tex synpunkter och begäran om allmän handling. Du stöttar enhetschefen med att driva och följa upp det systematiska utvecklings- och kvalitetsarbetet för verksamheten. Vidare kommer du även utreda och handlägga som del av din tjänst och ha huvudansvar för flera delegationer. Handläggningen berör till största delen följande: tilläggsbelopp, mottagande i grundsärskola, målgruppsprövning till gymnasiesärskolan, ansökan om pedagogisk omsorg och fristående förskola. Du kommer även vara delaktig i arbetet med ständiga förbättringar av våra rutiner och riktlinjer med fokus på det som berör vårt område. Vi har även uppdraget att samordna kring frånvarande elever och att säkerställa skolplikten, där du har en samordnande roll med kontakt med de fristående grundskolorna.
Vi erbjuder ett roligt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter, där du får vara framåtdrivande tillsammans med dina kollegor. Du kommer tillhöra en arbetsgrupp med planerare där ni delvis jobbar i team och har ett utbyte av varandra. Du kommer ha kontakt med politiker, medborgare, verksamhetschefer, rektorer, fristående utförare samt tjänstemän i andra kommuner. Du kommer att samarbeta med andra professioner så som utredare, ekonomer, handläggare och administratörer. I denna tjänst jobbar du främst enligt Skollagen förutom de lagstiftningar som ligger till grund för myndighetsutövning. Du ska vara en god tolkare av lagstiftningen och kunna vägleda andra i vad som gäller för ditt ansvarsområde.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• utreda och besluta enligt delegation
• driva utrednings- och förbättringsuppdrag
• hålla i revidering av och skapande av riktlinjer
• hålla i och leda möten och processer som rör ovanstående
• ta fram statistik och planeringsunderlag inom ditt område
Kompetenskrav
• examen från högskola/universitet på minst 180 hp som arbetsgivaren finner relevant, exempelvis är du utbildad beteendevetare eller jurist
• minst två års erfarenhet av myndighetsutövning, exempelvis har du arbetat som socialsekreterare eller handläggare
• arbetslivserfarenhet av utredning inom barn och utbildning
• kunskaper om metoder och verktyg för uppföljning och utvärdering, utredningsmetodik
• erfarenhet av att självständigt driva processer och förbättringsarbete
• van användare av Officepaketet
För att lyckas i rollen som planerare ser vi att du är trygg, flexibel och noggrann. Du kommer att arbeta mycket med dokumentation och ha flera kontaktytor vilket kräver att du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Det är också viktigt att du kan jobba både självständigt och i team, samt kommer med nya idéer som du även kan motivera för andra för att se till att de genomförs. Du kommer att arbeta med komplicerade frågor som ställer krav på din analysförmåga och att du kan bryta ner problem i sina beståndsdelar. Det är viktigt att du har ett brett perspektiv på frågor och att du ser på sakers långsiktiga betydelse. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
• erfarenhet av processkartläggning
• B-körkort med behörighet för manuell växellåda
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: snarast enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten SOU är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. Myndighetsverksamheten har cirka 170 medarbetare som jobbar med myndighetsutövning, debitering, tillsyn och uppföljning.
Läs mer om hur det är att arbeta i Örebro kommun orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 6 oktober.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67