Planerare till enhetskansliet på Operativa enheten och områdeskansliet poli

Planerare till enhetskansliet på Operativa enheten och områdeskansliet poli

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Till vår verksamhet söker vi planerare som är strukturerade och har en god kommunikativ förmåga. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisregion Syd består av Blekinge län, Kalmar län, Kronoberg län och Skåne län. Verksamheten i regionen är organiserad i fem polisområden: Blekinge nordöstra Skåne, Kalmar Kronoberg, Malmö, nordvästra Skåne och södra Skåne som tillsammans är indelade i 20 lokalpolisområden. Vidare finns det fyra regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten, utredningsenheten och gränspolisenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar.

Polisområde Malmö är det största polisområdet i Region syd och består av ett områdeskansli, utredningsjourssektion, utredningssektion, sektion för brott i nära relation samt lokalpolisområdena Malmö Norr och Malmö Söder. Områdeskansliet stödjer polisområdesledningen med planering och uppföljning av verksamheten på övergripande nivå samt samordnar, utvecklar och driver övergripande frågor för polisområdet.

Med specialistkompetens, hög service och god samverkan är operativa enheten en bärande del i det operativa och brottsbekämpande arbetet i hela regionen. Vårt uppdrag är att stärka den operativa förmågan i polisområdena och att möta människor i deras initiala kontakt med polisen i samband med en brottsanmälan eller i ett akut samtal där ett polisingripande krävs.

ARBETSUPPGIFTER
Som planerare arbetar du i huvudsak med administration kring operativ arbetstidsplanering och planering av personalresurs mot verksamhetsbehovet. Du tar ansvar för det egna löpande arbetet och för arbetsgruppens gemensamma uppdrag. Du ansvarar bland annat för optimering av personalresurser, beräkningar av tjänstgöringslistor, bemanning av personal och semesterplanering. I ditt arbete kommer du att ha direktkontakt med såväl medarbetare som chefer vilket ställer stora krav på en mycket god känsla för samarbete och engagemang. Du är även delaktig i att driva och utveckla kansliets resursplanering samt metoder och system som gynnar verksamhet och ekonomi. I arbetsuppgifterna ingår även att kunna arbeta i stab med beredskapstjänstgöring.

Till planerarens uppgifter hör följande:
• Löpande hantera daglig resurs och se till att rätt nivå alltid finns tillgänglig i verksamheten
• Löpande hantering av arbetstidsförändringar, ledighet och annan frånvaro.
• Ansvara för personalplanering, både kortsiktigt och långsiktigt samt med ett strategiskt perspektiv i resursplaneringen
• Svara på frågor gällande arbetstidsförläggning och andra frågor kopplat till arbetstidsavtalet
• Vara drivande i planeringsarbetet samt aktivt arbeta för att utveckla metoder och system för en optimering av resurs i förhållande till verksamhet och ekonomi.
• Bereda personaluttag vid insatser, både enhet- och områdesgemensamma samt regionala
• Utbildning, inventering av utbildningsbehov, fördelning av tilldelade platser och administration i olika system

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:

• Akademisk examen såsom personalvetare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant, alternativt flerårig arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för funktionen
• Minst ett års aktuell arbetslivserfarenhet av personalplanering och personaladministration
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
• Mycket goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel

Det är meriterande om du även har:

• Erfarenhet av att ha planerat personal i dygnet-runt verksamhet
• Arbetslivserfarenhet från Polismyndigheten eller annan statlig myndighet
• Erfarenhet av stabsverksamhet

Som planerare är det avgörande att ha en god helhetssyn och förmågan att förstå hur olika delar av verksamheten är uppbyggd och integrerad för bästa verksamhetsnytta. Du har ett strukturerat och ordningsamt förhållningssätt som kombineras med en flexibilitet där du lätt kan tempoväxla vid snabbt uppkomna ändrade förutsättningar. I rollen som planerare är du navet mellan personal och andra funktioner, vilket kräver goda nätverk, samarbets- och samverkansfärdigheter samt en förmåga att kunna planera och leda möten. Vi ser även att du är ansvarstagande och självständig samt har ett självklart driv och en kommunikativ förmåga att förklara, involvera och lösa problem som uppstår i arbetet. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Från och med maj 2024 använder vi inte personligt brev i våra rekryterings-processer. Vi ber dig istället att bifoga ditt CV där du tydligt beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. Utöver CV behöver du även besvara ett antal urvalsfrågor som en del av din ansökan. Dessa frågor utgår från aktuell kravprofil och att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Vänligen notera att eventuella krav ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

HR Sara Bülow
010-5615788
Ansvarig chef Monica Nebelius
010-5615763
Johan Mangbo
114 14
HR (Information om rekryteringsprocessen) Sara Bülow
010-5615788
HR Konsult (Information om rekryteringsprocessen) Lars Olsson
010-561 35 23
Regionchef (Information om uppdraget) Annika Stenberg

Vill du veta mera om anställningen är du välkomm

Upplysningar om rekryteringsprocessen lämnas av

Sektionschef Pär Lidehäll
010-56 151 42
HR-partner Åsa Ackered
010-56 151 51

Sammanfattning

Besöksadress

Storgatan 43 20590 Malmö
None

Postadress

Storgatan 43
Malmö, 20590

Liknande jobb


Office Assistant to HVDC

Office Assistant to HVDC

20 december 2024

Personalsamordnare till Gnosjö Trafik

Personalsamordnare till Gnosjö Trafik

20 december 2024

20 december 2024