OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till en god service till örebroarna samt ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb?
Örebro kommun är en av Sveriges största arbetsgivare med 12 000 anställda och vår ambition är att förenkla, förnya och förbättra inom alla våra verksamhetsområden. Det innebär utmaningar men också att du får möjlighet att utvecklas i din profession. Kommunstyrelseförvaltningen ska leda och samordna kommunens verksamheter samt, på uppdrag av kommundirektören, ansvara för kommunens övergripande och långsiktiga strategiska utveckling.
Om tjänsten
Som planerare har du huvudansvar för ett antal arbetsuppgifter utifrån delegation från Programnämnd barn- och utbildning. Tjänsten innebär att du jobbar i processer som spänner över hela året och du ska planera och fördela arbetet utifrån det.
Vi söker två drivande personer till vårt team där inriktningen på uppdragen är olika:
Det ena uppdraget innebär främst att du utreder ansökningar om mottagande till grundsärskolan och bedömer målgruppstillhörighet inför gymnasiesärskolan. Du kommer självständigt besluta om mottagande i grundsärskolan och målgruppstillhörighet inför gymnasiesärskolan utifrån skollagen. Arbetet sker i nära samarbete med en referensgrupp som består av specialpedagog, psykolog, skolsköterska, barnläkare och kurator. Ditt ansvar är att leda referensgruppen och kvalitetsgranska det underlag som inkommer för att säkerställa att underlaget är tillräckligt för att fatta ett rättssäkert beslut. I arbetet ingår även kontakt med andra aktörer såsom verksamhetschef för grundskolan, rektorer samt vårdnadshavare.
Det andra uppdraget är inriktat mot fristående pedagogiska verksamheter. Arbetet utgår ifrån skollagen och inkluderar i huvudsak ansökningar om uppstart av förskolor och pedagogisk omsorg samt tillsyn över dessa verksamheter. Vid utredning av en ansökan genomförs en ägarledningsprövning vilket innebär att vi kontrollerar om de som förestår verksamheten har relevant kompetens och en ekonomi i god ordning. Ni är alltid två stycken som samarbetar i ärendena. I arbetet ingår även en nära kontakt med huvudmän och rektorer där du ger vägledning och rådgivning i olika dilemman som uppstår i verksamheterna. I detta uppdrag har du ett stort eget ansvar att driva ärendena framåt och att vara föredragande av ärendena i nämnden.
I båda uppdragen arbetar du främst utifrån skollagen förutom de lagstiftningar som ligger till grund för myndighetsutövning. Du ska vara en god tolkare av lagstiftningen och kunna vägleda andra i vad som gäller för ditt ansvarsområde. Du samlar självständigt in information som du tolkar och analyserar, för att sedan föreslå åtgärder och argumenterar muntligt för dessa. Du förväntas jobba övergripande, vara flexibel och kunna ställa om utifrån politiska beslut som innebär förändringar inom Barn- och utbildning om så krävs.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• utreda och besluta i dina ärenden
• hålla i och leda möten och processer som rör ditt ansvarsområde
• utreda och besluta i andra ärenden som rör barn och ungdomar
• ta fram statistik och planeringsunderlag inom ditt område
Kompetenskrav
• examen från högskola/universitet på minst 180 hp inom samhällsvetenskap, juridik eller annan erfarenhet som arbetsgivaren finner lämplig för tjänsten, exempelvis är du utbildad socionom eller jurist
• erfarenhet av utredningsarbete, både självständigt och i team
• kunskaper om metoder och verktyg för uppföljning och utvärdering
För att lyckas i rollen som planerare ser vi att du är ordningsam, analytisk och noggrann. Du kommer att arbeta mycket med dokumentation och ha flera kontaktytor, vilket kräver att du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Det är också viktigt att du kan jobba både självständigt och i team, samt kommer med nya idéer som du även kan motivera för andra för att se till att de genomförs. Du kommer att arbeta med en del komplicerade frågor som ställer krav på din analysförmåga och att du kan bryta ner problem i sina beståndsdelar. Det är viktigt att du har ett brett perspektiv på frågor och att du ser på sakers långsiktiga betydelse.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
• erfarenhet av projektstyrning och projektledning
• erfarenhet av arbete inom barn och utbildning
• erfarenhet av processorienterat arbete
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tidsbegränsad anställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde:
Vikariat 1: 2020-06-01 tom 2021-07-31
Vikariat 2: 2020-09-15 tom 2021-08-31
Antal tjänster: 2
Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten är en del av Kommunstyrelseförvaltningen och uppdraget för verksamheten är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och övriga kommunala verksamheter. Myndighetsverksamheten har cirka 170 medarbetare som jobbar med myndighetsutövning, debitering, tillsyn och uppföljning. Vi arbetar kontinuerligt med utveckling för att rättssäkra processer som rör myndighetsutövning.
Läs mer om hur det är att arbeta i Örebro kommun orebro.se/jobb.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 20 april 2020
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67