OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till en god service till örebroarna, ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb? Var med och gör skillnad!
Om tjänsten
Som planerare har du huvudansvar för ett antal arbetsuppgifter utifrån delegation från Programnämnd barn och utbildning. Tjänsten innebär att du jobbar i processer inom flera av områdena förskola, fritidshem, grundskola, gymnasieskola och skolskjuts. Dessa processer spänner över hela året och du ska planera och fördela arbetet utifrån det. Arbetet kan innebära kontakt med politiker, medborgare, verksamhetschefer, rektorer, fristående utförare samt tjänstemän i andra kommuner. Men främst riktar sig detta vikariat till arbetsuppgifter enligt delegation och att ansvara för utredningsuppdrag internt. Det innebär att jobbet till stor del är administrativt och du jobbar nära enhetschefen och du får utredningsuppdragen främst därifrån.
Du kommer vara en del av Myndighetsverksamheten där du samarbetar med andra professioner inom förvaltningen, så som handläggare, utvecklingsstrategier, administratörer och andra planerare. Du samlar självständigt in information som du tolkar och analyserar, för att sedan föreslå åtgärder och argumenterar muntligt för dessa. Som planerare förväntas du kunna driva och följa upp det systematiska utvecklings- och kvalitetsarbetet för avdelningen. I rollen jobbar du även strategiskt vilket innebär att du tar fram underlag, det kan handla om svar till de vi samverkar med eller att ta fram statistik. Du har ansvar för att ta hand om inkommande frågor på övergripande nivå, tex begäran om allmän handling. Vi erbjuder ett roligt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter, där du får jobba utvecklande tillsammans med dina kollegor. Du kommer tillhöra en arbetsgrupp med planerare där ni delvis jobbar i team och har ett utbyte av varandra. Du kommer även att vara delaktig i arbetet med ständiga förbättringar av våra rutiner och riktlinjer med fokus på de som berör ditt område.
I denna tjänst jobbar du främst enligt Skollagen förutom de lagstiftningar som ligger till grund för myndighetsutövning. Du ska vara en god tolkare av lagstiftningen och kunna vägleda andra i vad som gäller för ditt ansvarsområde. Du förväntas jobba övergripande, vara flexibel och kunna ställa om utifrån de politiska beslut som innebär förändringar inom Barn och utbildning om så krävs.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• utreda och besluta inom din delegation
• driva utrednings- och förbättringsuppdrag, främst internt
• hålla i och leda möten och processer som rör ovanstående
• ta fram statistik och planeringsunderlag inom ditt område
Kompetenskrav
• högskole, universitetsutbildning på minst 180 hp inom juridik, samhällsvetenskap, offentlig förvaltning och ledning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• erfarenhet av myndighetsutövning eller utredare inom barn och utbildning
• kunskaper om metoder och verktyg för uppföljning och utvärdering
• erfarenhet av att självständigt driva processer och förbättringsarbete
• goda datorkunskaper och van användare av Officepaketet.
För att lyckas i rollen som planerare ser vi att du är trygg, flexibel, analytisk och noggrann. Du kommer att arbeta mycket med dokumentation och ha flera kontaktytor, vilket kräver att du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Det är också viktigt att du kan jobba både självständigt och i team, samt kommer med nya idéer som du även kan motivera för andra för att se till att de genomförs. Du kommer att arbeta med en del komplicerade frågor som ställer krav på din analysförmåga och att du kan bryta ner problem i sina beståndsdelar. Det är viktigt att du har ett brett perspektiv på frågor och att du ser på sakers långsiktiga betydelse.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Meriterande
• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
• erfarenhet av administration
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tidsbegränsadanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: snarast enligt överenskommelse tom 2021-09-19
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten är en del av Kommunstyrelseförvaltningen vars uppdrag är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter.
Myndighetsverksamheten har cirka 170 medarbetare som jobbar med myndighetsutövning, debitering, tillsyn och uppföljning.
Läs mer om hur det är att arbeta i Örebro kommun orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 3 januari 2021.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67