OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du bidra till en god service till örebroarna, ha ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb? Var med och gör skillnad! Vi söker dig som har några års erfarenhet inom myndighetsutövning eller pedagogisk verksamhet och vill prova ytterligare utmaningar.
Tjänsten är ett vikariat som planerare med uppdrag inom Myndighetsverksamheten Barn och utbildning. Arbetsuppgifterna är inriktade mot fristående pedagogiska verksamheter och de ansökningar som inkommer till kommunen om uppstart av förskolor och pedagogisk omsorg. I arbetet ingår även att hantera inkomna synpunkter och klagomål på de fristående verksamheterna. Du har ansvar för arbetsuppgifter enligt delegation där du självständigt handlägger och fattar beslut
Om tjänsten
Som vikarierande Planerare arbetar du med utredningsarbete och har kontakt med politiker, medborgare, verksamhetschef/rektor i våra fristående verksamheter. Du kommer samarbeta med andra professioner så som utredare, planerare, handläggare och administratörer men förväntas ta ett stort eget ansvar att driva ärendena framåt och att vara föredragare i nämnden. Du kommer även att vara delaktig i arbetet med ständiga förbättringar av våra rutiner och riktlinjer med fokus på det som berör ditt område.
I denna tjänst jobbar du främst enligt Skollagen förutom de lagstiftningar som ligger till grund för myndighetsutövning. Du ska vara en god tolkare av lagstiftningen och kunna vägleda andra i vad som gäller för ditt ansvarsområde. Arbetet är flexibelt och ställs ofta om utifrån de politiska beslut som innebär förändringar för vår enhet inom Barn och utbildning.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• utreda och besluta enligt delegation
• driva förbättringsarbete inom ditt område
• hålla i och leda möten och processer som rör ovanstående
• hantera ansökningar som inkommer till kommunen
• hantera inkomna synpunkter och klagomål
• ta fram statistik och planeringsunderlag inom området
Kompetenskrav
• examen från högskola/universitet på minst 180 hp som arbetsgivaren finner lämplig för tjänsten, exempelvis beteendevetare eller lärare
• erfarenhet av att skriva utredningar
• minst två års yrkeserfarenhet inom förskola eller skola
• goda datorkunskaper och van användare av Officepaketet
Som Planerare har du förmågan att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du kommer att arbeta med en del komplicerade frågor som ställer krav på din analysförmåga och att du kan bryta ner problem i sina beståndsdelar. Du är tydlig i din kommunikation och har du lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter. För att trivas i tjänsten bör du ha förmågan att självständigt ansvara för och driva ditt eget arbete framåt. Arbetet kräver att du engagerar dig i både enskilda möten och såväl stora som små grupper samt har förmågan att motivera andra i frågor som rör ditt arbete. Du kommer sitta mycket med dokumentation och ha flera kontaktytor, vilket kräver att du behärskar det svenska språket och har en god kommunikativ förmåga i både tal och text.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
Meriterande
• erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
• erfarenhet från arbete i projekt
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tidsbegränsadanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: snarast enligt överenskommelse tom 2022-01-31
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Myndighetsverksamheten SOU är en del av Kommunstyrelseförvaltningen, uppdraget är att följa upp och utveckla kommunen samt erbjuda ett effektivt stöd till alla nämnder och verksamheter. Myndighetsverksamheten har cirka 170 medarbetare som jobbar med myndighetsutövning, debitering, tillsyn och uppföljning. Verksamheten utvecklas ständigt och vi jobbar för att rättssäkra processer som rör myndighetsutövning.
Läs mer om hur det är att arbeta i Örebro kommun orebro.se/jobb.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 24 maj.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67