Planerare/Portföljledare

Planerare/Portföljledare

Arbetsbeskrivning

Göteborg är mitt uppe i ett stort stadsutvecklingssprång. Vår stad växer varje år och har ambitioner att fortsätta växa som regionens kärna. Trafikkontoret har en central roll i utvecklingen av staden, men också att förvalta den befintliga staden. Idag är vi ca 500 medarbetare som planerar, bygger, förvaltar och utvecklar stadens infrastruktur, gator och offentliga rum till största möjliga nytta för stadens boende, besökare och verksamma. I vårt uppdrag finns också att boka och administrera färdtjänstresor och andra serviceresor. Tillsammans med övriga förvaltningar och bolag i Göteborgs stad arbetar vi för att Göteborg ska fortsätta växa och utvecklas till en stad för alla.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en Planerare/Portföljledare till oss på trafikkontoret! Har du högskoleutbildning inom samhällsbyggnad eller offentlig förvaltning och några års arbetslivserfarenhet och vill vara en del av Göteborgs stadsutveckling? Då kan detta vara en spännande tjänst för dig!

Trafikkontoret står inför en växande investeringsportfölj kommande år och enheten behöver ytterligare förstärka vår kompetens. Kanske är det du som kan och vill bidra med din kompetens?

Du kommer att tillhöra enheten Planering, där det idag arbetar åtta engagerade medarbetare. Under det första året ligger fokus i tjänsten på portföljledning, eftersom vår kollega som har den rollen, kommer att vara föräldraledig.

Som planerare/portföljledare deltar man i arbetet med att planera, samordna, analysera och följa upp trafikkontorets investeringsverksamhet. I rollen som portföljledare leder du processen kring trafikkontorets investeringsportfölj. Arbetet innebär samarbete med ekonomiavdelningen och övriga avdelningar som medverkar i investeringsverksamheten.

Enhet Planerings uppdrag innebär portföljledning av kontorets investeringsportfölj samt övergripande planeringsarbete i samverkan med övriga kontoret. Enheten är ansvarig för kontorets omvärldsanalys, forsknings- och innovationsprocess samt medfinansieringsfrågor.

Hos oss arbetar vi med frihet under ansvar, vilket innebär att du tillsammans med övriga medarbetare planerar och påverkar er vardag på jobbet. Tjänsten innebär ett arbete på strategisk nivå med god insyn i hela trafikkontorets verksamhet. Det finns stor variation i arbetsuppgifterna och du har möjligheter att delta i och påverka utveckling och förbättring av rutiner och arbetssätt.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har
* minst 3-årig högskoleutbildning med inriktning mot samhällsbyggnad, samhällsplanering eller offentlig förvaltning eller med motsvarande erfarenhet.
* För rollen är det viktigt med minst 5-10 års erfarenhet av arbete med samhällsbyggnad eller samhällsutveckling inom kommunal verksamhet.
* Det är en stor fördel för verksamheten och våra samarbetsparters om du har erfarenhet av projektmodellen xlpm eller erfarenhet av en liknande modell för projektstyrning.
* För att lyckas i rollen tror vi att du som söker har tidigare kompetens och erfarenhet inom en eller flera av följande områden; planering, portföljledning, samhällsbyggnad, avtalshantering och/eller processledning.

Som planerare/portföljledare ingår du i flera olika samarbeten och är involverad i flera olika uppdrag parallellt. För att lyckas med uppdraget tänker vi oss att du är analytisk, utvecklingsorienterad och samarbetsinriktad. Det är en central del av arbetet att kommunicera på ett tydligt sätt. Du behöver ha mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Vi söker dig som har förståelse för planering inom kommunal verksamhet och vi behöver dig som är bra på att förstå det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten.

För tjänsten krävs goda datakunskaper och vi förutsätter att du har goda kunskaper i Excel och Word.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats i en förvaltning där utveckling står i fokus, både internt hos oss och även i flertalet av de uppdrag vi bedriver i staden. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vår arbetsplats är belägen i centrala Göteborg och vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ditt privatliv. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Om rekryteringsprocessen:
För din kännedom arbetar vi med kompetensbaserade rekryteringsprocesser, en metod som innebär att vi fokuserar på kompetens för tjänsten samt personliga egenskaper. Ansökningarna hanterar vi löpande och kan komma att bjuda in till intervjuer innan sista ansökningsdag. För en del av våra rekryteringar tillämpar vi testning som en del av vårt urvalsarbete. Mer information gällande testning får du om du går vidare i processen.

Vill du veta mer om oss? Följ vår företagssida på LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/trafikkontoret-goteborgs-stad/

Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings-, kandidatsöknings- och rekryteringsföretag samt försäljning av ytterligare annonser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Göteborgs Stad , Trafikkontoret
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 mars 2022
  • Ansök senast: 24 april 2022

Liknande jobb


20 december 2024

Trainee till Miljö- och bygglovsförvaltningen i Huddinge kommun

Trainee till Miljö- och bygglovsförvaltningen i Huddinge kommun

20 december 2024